Annonse


56 prosent klarer ikke e-handel

Undersøkelsen ble gjennomført blant 25 internettbrukere i alderen 20-50 år den siste uken i november. Alle testpersonene fikk utdelt 250 kroner som de skulle bruke på julehandel i én av de 6 mest profilerte norske nettbutikkene.

Resultatet var nedslående – kun 44 prosent av testpersonene klarte å gjennomføre sin julehandel på nettet. De resterende 56 prosentene ga opp underveis, enten fordi de ikke fant varen eller fordi de ikke fant ut hvordan de skulle registrere seg for å bestille varen.

Grundigere forarbeid

– Nettbutikkene må gjøre et grundigere forarbeid for å bli en reell konkurrent til fysiske butikker. Slik det er nå går de glipp av avgjørende millioninntekter, sier direktør Alexander Arnesen i Icon Medialab.

Undersøkelen viser at tilsynelatende ubetydelige problemer fører til at kunden ikke klarer å handle i nettbutikkene. Arnesen mener det er svært oppsiktsvekkende at norske nettbutikker tydeligvis har latt være å teste om det er mulig for vanlige folk å finne frem til varene.

Annonse