Annonse


Priskrigen i gang på bredbånd

Telecom.no og ukeavisen Telecom har utallige ganger spådd priskrig på Bredbånd.

NextGenTel har lenge hatt sine priser ute på weben, og på den måten vært med på å danne det kommende prisbildet på ADSL-tilknytning til Internett for privatmarkedet.

Etter at Telenor endelig lanserte sitt ADSL-tilbud og presenterte (første versjon av?) sine priser har NextGenTel kommet konkurrenten i møte med til dels kraftige prisreduksjoner for de laveste hastighetene.

Ingen bindingstid

Ikke bare er prisene redusert, men NextGenTel har helt fjernet den laveste hastigheten fra tilbudet, samt satt ned bindingstidene fra ingen bindingstid til 2 år. Tidligere hadde de kontraktstid på en, to og tre år.

Annonse


Uten bindingstid koster installasjonen 1.898 kroner, og dette er den eneste prisen som er høyere enn tidligere, men helt sikkert ment å matche Telenors installasjonspris på 1.995 kroner (med et års binding: 995 kroner).

Dersom man i stedet velger ett eller to års kontraktstid, går installasjonsprisen ned til 998 eller 732 kroner.

Ett hakk lavere

Abonnementsprisen for den laveste hastigheten – 640 kilobit/s inn og 384 ut – er nå 498 uten binding, 458 (ett år) og 398 (2 år).

Til sammenlikning har Telenor en pris på 450 og 550 kroner per måned for sine to laveste hastigheter (384/128 og 704/128). NextGenTel har med andre ord – ikke overraskende – lagt seg ett hakk lavere enn Telenors priser.

Forskjellen mellom Telenor og NextGenTel på de mest sammenliknbare tilbudene er med andre ord 52 kroner måneden (550-498, ingen binding). Binder du deg for ett år, er imidlertid NextGenTel billigere, med 92 kroner mindre per måned.
Og selvsagt enda billigere om man binder seg til to år, med 1263 kroner billigere installasjon enn Telenor og en månedspris på 398 kroner, som er 152 kroner billigere enn Telenors sammenliknbare tilbud. (Og 52 kroner billigere enn Telenors billigste tilbud som har lavere hastighet.)

Låser ikke prisene

– Det er viktig å være oppmerksom på at NextGenTel forplikter seg til å la kontraktskunder få gevinsten av eventuelt lavere markedspriser. Dette betyr at dersom vi senker prisene til nye kunder, vil kontraktskundene automatisk få de samme lavere prisene. Dersom en kunde satser på oss i et kontraktsforhold, ønsker også vi å satse på kunden ved å la kontraktskundene få nytte av prisreduksjoner i markedet, sier markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel til Telecom.no.

Selskapet lar også kundene få muligheter til å si opp kontraktene med seks ukers varsel. Da vil kundeforholdet regnes om til løpende abonnement, slik at man i praksis må betale seg ut av kontrakten, men det gir en vei ut.

Annonse