Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Platebransjen vil ha nettmusikken

Amerikansk platebransje lanserte tirsdag en organisasjon som skal samle inntekter fra musikkavspilling på nettet. Men kollektivet møter kraftig motbør fra både artistgrupperinger og nettbedrifter.

Musikk på nettet (MP3)
2.400 små og store plateselskaper skal representeres av gruppen, som har fått navnet SoundExchange.

Grupperingen venter nå på godkjennelse fra den amerikanske opphavsrettsorganisasjonen U.S. Copyright Office for å få lov til å samle inn royalties.

Debatten om kringkasting av musikk på nettet har pågått i det stille og blitt overskygget av den langt mer opphetede debatten rundt Napster og MP3. Men striden er ikke mindre tilspisset.

Tradisjonelt mottar amerikanske plateselskaper ikke royalties fra avspilling på radio.

Vil ha mer av kaka

Som i Norge får artister og komponister et lite vederlag som samles og distribueres av de TONO-liknende organsisasjonene ASCAP og BMI. Men med USAs nye lov Digital Millennium Copyright Act får plateselskapene en bit av kaka hver gang en sang sendes ut over nettet. Hvor mye de skal ha har derimot vært et åpent spørsmål.

Ifølge Reuters kilder venter platebransjen å tjene bortimot ti millioner dollar hvert år fra nettavspilling av musikk. Beløpet ventes også å stige over tid.

Planen var at organisasjonen skulle lanseres allerede i oktober, men ifølge Recording Industry Association of America, som har vært drivkraften bak samordningen, trengte avtalen ytterligere forhandlinger for å spikres.

En av de mest kritiske spørsmålene var om SoundExchange skulle betale royalties direkte til de store plateselskapens artister.

For mye makt

Kritikken har ikke latt vente på seg. Kritikerne frykter at bransjeorganisasjonen rett og slett vil få for mye makt og i praksis legge en jernhånd over den gryende nettradio-industrien.

– Dette bør administreres av en tredjepart. Det bør være total gjennomsiktighet og det hele bør være fristilt fra musikkindustrien, sier Jonathan Potter, sjef for industrisammenslutningen Digital Media Association, som har flere av de mest toneangivende selskapene i den nye økonomien som medlemmer.

(Origo)