Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Er ADSL fra Telenor forsinket?

Førstkommende fredag skal etter planen være leveringsdato for de første ADSL-kundene til Telenor, men mye tyder på at dette ikke vil skje. Telenor er uvanlig tause om detaljene rundt det nye dataabonnementet.

Ulike personer innad i Telenor har blitt merkelige tause når det kommer til å svare på spørsmål om ADSL. Tjenesten som svarte på hvilke soner i Oslo som ville få tilbud om ADSL for en måned siden, er endret.

ITavisen.no har fått en rekke henvendelser fra Telenor-kunder som har bestilt abonnement, og som ligger innenfor områdene som skal dekkes fra 1.12. Men ringer de til Telenor, kan ingen svare på hvilken dato dette vil skje.

Ikke tilgjengelig på telefon

På nettsidene for ADSL finnes det ingen telefonnummer for hvor man kan henvende seg. Ringer man til sentralbordet i Telenor får man beskjed om at det er opprettet en gruppe, som skal ta seg av hvem som får ADSL og når de kan få det. Men denne gruppen har ennå ikke kommet i gang.

Oslo sentrum var en av områdene som skulle være sikret ADSL allerede fra 1.12, men taster man inn en rekke numre i sentrum på søketjenesten ADSL info, stemmer ikke dette lenger.

Ett av numrene jeg tastet inn ligger i fem minutters gangavstand fra Ibsen parkeringshus, men skal i følge ADSL info-tjenesten, først ha tjenesten tilgjengelig april 2001.

Hvor er sentrum?

Et annet nummer, tilhørende rett bak slottet, har ingen planlagt utbygging for ADSL, i følge informasjonstjenesten. Jeg ringte Telenor Kundeservice for å høre om dette faktisk var tilfellet, men de hadde ikke mer informasjon enn det som står på ADSL info.

– Men det skal være en operativ gruppe fra og med neste mandag som kan svare på slike spørsmål, opplyser en medarbeider på Telenor Kundeservice.

Flere har allerede bestilt abonnement, men selv disse kan ikke få svar på når installatøren ankommer fra Telenor.

På grunn av den kommende børsnoteringen, er det i disse dager svært vanskelig å få noen i Telenor til å uttale seg. De samme menneskene som kunne besvare spørsmål tilknyttet ADSL for en måned siden, henviser nå alle til informasjonsdirektør Ole Magnus Grønli.

– Prosessen er i gang

Omsider fikk vi tak i Grønli, som kunne forsikre oss om at det ikke var noen endringer i de oppsatte planene.

– Dette er en prosess som er satt i gang, og vi foretar en forsiktig og planmessig utrulling, opplyser Grønli til ITavisen.no.

– I følge ADSL-planene som har blitt lagt fram, skulle beboere i Oslo sentrum få ADSL fra 1. desember. Men når jeg tester ADSL info, er den en rekke numre i Oslo sentrum, som i følge denne tjenesten ikke vil få ADSL med det første?

– Det er ikke slik at alle i sentrale strøk får tjenesten fra 1.12. I Oslo er det satt opp fire sentraler, og man må befinne seg i en omkrets på 3,2 kilometer fra denne sentralen, sier Grønli.

– Jeg har sjekket nummer som befinner seg innen denne omkretsen. Likevel får jeg opplyst at det ikke finnes ADSL tilgjengelig her den nærmeste fremtiden. Er informasjonen man får her korrekt?

– Så vidt jeg vet er denne tjenesten korrekt, sier Grønli.

Nettet er klargjort, men…

Så selv om 20 prosent av nettet faktisk er klargjort, betyr ikke dette at 20 prosent av kundene vil få dataabonnementet ADSL fra Telenor med det første.

Grønli har ikke noe tall på hvor mange kunder som faktisk kan få det i første omgang. Han har heller ikke hørt om en egen svartjeneste, som skal være klar i neste uke, der man kan henvende seg per telefon for å få besvart slike spørsmål.

Når kan de som allerede har bestilt det nye dataabonnementet få tjenesten?
Ingen kan svare konkret på dette, men det forsikres fra informasjonsdirektøren, at installatører vil være klare fra og med 1.12.

– Prosessen er satt i gang, sier Grønli.