Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Britannica.com må lese teksten

Tjenesten Britannica.com er på kort tid blitt en av verdens mest besøkte tjenester. Men overskuddet er for lite, og over sytti ansatte må nå studere stillingsannonser.

Encyclopaedia Britannica
Britannica.com ble en suksess da tjenesten kom i fjor høst. Så stor at serveren brøt sammen, og at det i perioder var umulig å få kontakt med tjenesten.

Nå har 75 ansatte i USA blitt sagt opp. Etter dette innhogget har selskapet stadig 390 ansatte over hele verden.

Vil ha økonomiske resultat

– Som det er tilfelle med de fleste «dot.com»-selskap, så gjør den dramatiske endringen i holdningene hos finansverdenen, at vi må presentere et økonomisk overskudd så raskt som mulig, sier Britannica.coms øverste leder Don Yannias i følge Cnet.

Legendarisk

Encyclopaedia Britannica har vært et begrep i 232 år når det gjelder leksikon. Selskapet holder nå til i Chicago, og har valgt å legge mer vekt på å selge innholdet på CD og DVD, og ikke i den klassiske 32 binds versjonen.

Selskapet bak leksikonet har også flere tjenester på nettet.

Undervisning

Encyclopaedia Britannica blir ikke berørt av oppsigelsene. Selskapet har også en egen avdeling for Internett: Britannica Online. Dette er en abonnementstjeneste, som har vært i drift siden 1994. En egen tjeneste rettet mot studenter og lærer vil komme senere i år under navnet: Britannicaschool.com.

Når britannica.com snart legges om betyr det mer annonser, mer ehandel og mindre egenprodusert stoff.

Britannica.com var blant de 100 mest besøkte hjemmesidene i september, i følge målinger foretatt av Nielsen/NetRatings.