Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Forvirrete engler

Produktplassering er svære greier i Hollywood. Men det spørs likevel om Microsoft og Palm føler de fikk full utdeling for Charlie’s Angels omgang med lommeplanleggere…

Nå må jeg innrømme at jeg ikke vet hvor mange milllioner som ble brukt av PDA-produsenter, Microsoft, og andre i Hollywoods siste sex- og actionoppgulp Charlie’s Angels, men en ting er i hvert fall sikkert: det er aldri tilfeldig når produkter dukker opp i filmer av denne typen, spesielt når de brukes av de lettkledde og populære hovedpersoner.

Likevel kan det neppe ha vært meningen at når Cameron Diaz, Drew Barrymore og Lucy Liu finner en Pocket PC, roper de knisende: «A Palm Pilot». Nærbildet av den påfølgende PDA-en, som altså helt tydelig IKKE er en Palm, har til og med en godt synlig Microsoft-logo på fremsiden.

Riktignok bruker nok en del amerikanerne muligens «Palm Pilot» som samlebegrep på alle salgs PDA-er. Men tar vi diverse barnslige reklamekriger mellom Palm og Microsoft i betraktning (se bildene), er nok dette like utilgivelig for annonsørene som det å kalle en Pepsi for Coca Cola.

Merk: annonsen du ser for Pocket PC ble publisert av Microsoft, men annonsen til høyre ble laget av en Palm-tilhenger og aldri publisert.

Et kvarters tid senere i filmen får vi forresten også et stort nærbilde av noe jeg kunne sverget på var en Handspring Visor…