Annonse


Gratisperioden på Internett over?

Kombinasjonen av sviktende annonseinntekter og mer sofistikerte nettjenester peker ubønnhørlig mot betalingstjenester på nettet. Flere av de største aktørene vurderer prismodeller, melder Reuters.

– Folk må innse at gratistjenestene ikke varer evig, sier Dan Campi, som leder selskapet Punch Networks. Punch lager programvare som lar folk dele filer på nettet – og har oppdaget at de kan ta betalt for tjenesten.

I motsetning til Napster, som mer eller mindre ble tvunget til innføring av en abonnementsmodell, vurderer nettgiganter som Yahoo! og MSN lukking avtjenestene rett og slett fordi de er i stand til det.

– Dagene der vi kun stolte på inntekter fra reklame er talte, sier produktsjef Bob Visse ved MSN.com.

Annonse


– Det er klinkende klart at vi ikke kommer til å lene oss på annonser som hovedinntekt. Vi har gjort en imponerende jobb med kundebasen. Nå er spørsmålet hvordan vi omformer våre 210 millioner brukere til betalingsvillige kunder. Det er det kritiske spørsmålet, sier han.

Også andre giganter har konkrete planer om å ta betalt for sine mest verdifulle tjenester. Yahoo! vil i første omgang ta betalt for sine nett-telefoni-tjenester, det samme vurderer AOL.

Analytikerne venter at betaling først vil gjøre sitt inntog i tjenester som sparer penger for kundene.

– Hvis du ser på tiden brukerne legger igjen hos telefonitjenestene til et selskap som Yahoo! og ganger det med fem cents i minuttet, så sparer kundene enorme summer i fjernvalg, sier analytikeren Lanny Baker, som følger nettmedien for Salomon Smith Barney.

– Vil kunder være villig til å betale for en tjeneste som tilbyr ubegrenset epost-lagring, SMS-tjenester på mobiltelefon, fjernvalg på telefonen og en stemmestyrt telefonliste? Antakelig, konkluderer han.

(Origo)

Annonse