Annonse


Norsk e-handelsby åpnet

I følge Norsk Gallup er antall norske forbrukere som handler på nett doblet siden i fjor. 340.000 nordmenn kjøpte månedlig varer eller tjenester via Internett tredje kvartal. Det er dobbelt så mange som i fjor.

Doorstep tror nettbanktjenester og avanserte meldingstjenester (e-post, SMS og lignende) skal være inngangsporten til deres by på nettet som etter hvert skal fylles med butikker, nettskoler og serviceinstitusjoner.

Adm. direktør Knut Oppegaard tror at bruken av kjente by-begrep, som handelgater, bank, postkontor, avishus, skole og byggeplankontor – skal gjøre det enklere for folk flest å ta i bruk den nye løsningen. Nå er riktignok ikke bymetaforen ny – noen vil vel huske Nettvik, som var Eunets portalløsning.

Førstevalg på nett?

Men det er ingenting å si på ambisjonene til Doorstep: De vil bli nordmenns førstevalg som markedsplass på Internett. De starter med 100 millioner kroner, og har eierne DnB og Telenor i ryggen.

Annonse


Internett-brukere skal slippe å registrere oss for å bruke Doorstep.no. Men Oppegaard håper at noen likevel vil gjøre det for å få et persontilpasset tilbud. Noen tjenester, som nettbank vil brukerne måtte betale for, andre vil være åpne og gratis.

Satser på betalingsløsninger

Doorstep har ambisjoner å skape det de kaller en trygg nettby – med sikre betlingsløsninger. De har som mål å både tilby digitale sertifikater og elktronisk signatur, samt kvalitetssikrede leverandører.

Fram til neste sommer har de mål om å ha 80.000 kunder. Innen 2002 skal den virtuelle byen gå i null. Doorstep regner med å ha inntekter fra næringslivet, som åpner nettbutikker på i deres virtuelle by, de håper å kunne ha provisjon av deler av salget/transaksjonene, samt fra årsavgifter.

En by i utvikling

Men de som tar turen innom i dag har stor sjanse for å bli skuffet. Foreløpig er bare rammeverket på plass. Doorstep har likevel et håp om at Internett-brukerne vil komme med innspil og delta som «byplanleggere».

Tjenester som post, bank, nettskole, butikker og betalingsløsninger åpner først 20. desember.

I følge planen deres skal nettbrukerne få tilgang til kurssteder, fitness-senter (!) og en barneportal i fase 3. Under fase 4 skal banktjenestene ha blitt mer avanserte. I fase fem ( 1. halvår 2001) skal folk flest mobiliseres blant annet gjennom bruk av mobiltelefoner som e-handelsløsninger.

Alle kanaler

For Doorstep lover å være tilstede i alle kanaler, ikke bare på Internett.

Adm. direktør Knut Oppegaard opplyser til ITavisen.no at den virtuelle byen skal være tilgjengelig fra flere kanaler, ikke bare PCer med Internett-tilgang. Andre inngangsport til Doorstep blir også mulig via lommedatamaskiner (UMTS), mobiltelefoner (AWP og SMS), samt via digitalfjernsyn.

Sjekk ut mer på www.doorstep.no.

Annonse