Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mer ok å bestille drosje med mobil

Drosjesjåførene er blitt mer liberale når det gjelder å ta i mot bestillinger når du ringer fra mobiltelefon. Men skepsisen er ikke forsvunnet.

Oslo Taxi og Norgestaxi har tidligere ikke godtatt bestillinger over mobil i helgene. De hevdet at bestillinger over mobil ga femti prosent bomturer. Denne holdningen var for ett års tid siden vanlig i Stavanger, Trondheim, Oslo og Bergen. Nå er bransjen på gli.

Fra faste gateadresser er det neppe noe stort problem å få bestilt over mobil. Derimot er det mer tvilsomt om sjåførene godtar bestillinger som er på «på hjørnet av.»

Kjenner igjen faste kunder

– Det er nok riktig å si at drosjene etter hvert aksepterer bestillinger over mobiltelefon. Det er nok blitt en endring der, sier adm. direktør Jan Bekkevold i Oslo Taxi, og fortsetter med at drosjesentralen stort sett husker faste kunder, og at det derfor er lettest for disse å få tak i bil via mobiltelefon.

– Jo da, de trofaste kundene som venter – etter at de har bestilt en bil, de får. Det er ikke noe problem at de bruker mobil, forteller adm. direktør Jan Bekkevold i Oslo Taxi.

Men selv om mobil gradvis blir mer akseptert, så er det stadig mange sjåfører som opplever at personer som bestiller fra gata praier første og beste ledige drosje som passerer.

Tok ikke i mot bestillinger

– Verden går den veien, mobiltelefonen overtar for fastnett, sier driftssjef Jan Tennfjord i Norgestaxi.

– Det er en prosess som blir mer og mer vanlig. Tidligere var det slik at mange eiere og sjåfører uansett sa nei til en tur, dersom henvendelsen kom på en mobiltelefon.

– Gradvis begynner dette å endre seg. Men det er fortsatt et stykke igjen at vi kommer så langt at vi kan garantere en person en bil når han ringer fra et gatehjørne. For vi er en bransje som er fokusert på mest mulig kunder og kjøring. Og det er stadig en stor risiko for bomturer når det aksepteres turer bestilt over mobil, sier Tennfjord.

Stikkord: Mobil