Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dagbladet frir til jentene

Dagbladet.no vil kapre kvinnelige leser med mer forbrukerstoff, mer om hjem og design, og samtalegrupper om samlivsspørsmål.

Dagbladet kaller det en journalistisk offensiv for å gi jentene flere grunner til å velge Dagbladet.no.

– Norske nettsteder er stort sett blitt redigert etter gutters smak. Det eren av hovedgrunnene til at kjønnsfordelingen blant leserne er så skjev, heter det i en melding fra redaktør Esten O. Sæther i Dagbladet.no.

Norsk Gallups siste web-måling viser at 66 prosent menn og bare 34 prosent kvinner leser nyheter på Internett daglig.

Lokale nyheter vinner

Men et par små lokalaviser skiller seg ut fra dette mønsteret, som er kjent fra papiravisene. Kvinner foretrekker ofte lokale nyheter.

Dagbladet.no prøver å få flere kvinnelige lesere på følgende måte:

  • Oppdatert seksjon for hjem og design «På din side» .
  • Helsenyheter med kort vei fra helsenyheter tillegekonsultasjon.
  • Samtalegrupper for samlivsspørsmål og ulikenyttefunksjoner på de fleste forbrukerområdene.

    Kamp om nye lesere

    En viktig grunn til omleggingen er at de store portalene har best drag på nettleserne.

    – Fordi Dagbladet.no er blant nettstedene med størst vekst, er det viktig for oss å legge om deler av journalistikken vår slik at flere jenter kjenner seg igjen i det nyhetsbildet vi presenterer.
    – Nettet kan ikke fortsette utviklingen mot en ren gutte-greie. Det rimer ikke med utnyttelsen av praktiske mulighetene som ligger i dette mediet. Skal vi bli viktige for flest mulige, må vi gjøre noe med innholdet, sier Sæther.