Bil

Annonse


Avisene mister bruktbilannonsene

BilI dag er det bare tre prosent av USAs bruktbilsalg som skjer via nettet, men International Data Corp (IDC) og Dataquest spår kraftig økning.

Innen 2004 vil fire av to bruktbiler handles via et nettsted, tror analytikerne. Det skaper trøbbel for aviser som har bilrubrikker som en viktig inntektskilde.

Internett har allerede begynt å kappe inntekter fra papirmediene. Det siste året har antall personer som har funnet bruktbil i avisene sunket, mens nettandelen har doblet seg, viser studien.

Humper i veien

IDC advarer nettselskapene mot å tro veien til suksess er enkel. For at nettbaserte bruktbilmarkeder skal lykkes må selskapene tilby mer enn bare biler.

Annonse


– De må gi kundene finansiering, forsikringer og innbytteordninger for å kunne utfordre dagens forhandlere, sier Jonathan Gaw fra IDCs eAuto-prosjekt til CyberAtlas.

Hvis nettbedriftene styrer unna disse problemene vil bruktbilomsetningen på nettet øke fra 10 til 164 milliarder dollar i 2004. Undersøkelser viser at en av tre bilkjøpere surfer nettet som ledd i kjøpforberedelsene.

(Origo)

Annonse