Annonse


Vi ljuger så det renner

ITavisen.no spurte sine lesere om de har løyet på nettsteder der registrering er en forutsetning. Vi fikk 849 svar. Svarene var ikke særlig oppløftende for selskaper som tilegger slike registre stor betydning.

54 prosent av dem som bruker tjenester der registrering kreves, lyver oftest. Holdningen er at de som spør etter slike personalia, ikke har noe med hvem den besøkende er. Kun 12 prosent gir alltid fra seg korrekte opplysninger.

Egen e-postadresse for løgn

De 27 prosentene som alltid lyver, har ofte opprettet egen e-postadresse for dette. På den måten slipper de å få henvendelser med tilbud og annen reklame til e-postkassen de vanligvis benytter. Syv prosent sier de lyver når det er morsomt.

I mai i år foretok ITavisen.no en ringerunde for å høre hvilken verdi registrerte navn hadde for selskaper etablert i Norge. Det viste seg at auksjonshusene vurderte navnene til å være svært verdifulle, selv om en rekke kunder aldri hadde foretatt en handel.

Annonse


Kunderegistre var tidligere gullgruver

På bakgrunn av våre tall kan det være grunn til å undre seg over hvor reelle opplysningen i disse kunderegistrene er.

Å ha største mulig kunderegistre har lenge blitt regnet som en gullgruve for internettselskaper. Særlig for auksjonshusene har kunderegistrenes størrelse, gått hånd i hånd med selskapets verdi på markedet.

Fikk over 4.000 per registrerte kunde

Da Din Side solgte sin auksjonstjeneste i desember i fjor var prisen 170 millioner kroner. Den høye prisen oppnådde tjenesten mye fordi de hadde hele 41.000 registerte brukere.

Et stort flertall av disse kundene hadde aldri kjøpt en eneste liten vare. Heller ikke kunne man garantere at dette var reelle brukere som hadde avgitt korrekte opplysninger.

I mai uttalte informasjonssjef i LetsBuyIt Norge, Rune Kibsgaard Sjøhelle, at han ikke syntes at en verdivurdering på 4.500 kroner per registerte kunde, var spesielt høyt. I dag er Norgeskontoret til LetsBuyIt i ferd med å nedlegges.

Hvor mye løgn finnes?

Det hadde vært interessant å vite hvor mye løgner som ligger spredt i ulike registre rundt på nettet.

ITavisen gjør oppmerksom på at utvalget i vår lille spørreundersøkelse ikke er representativt for befolkningen, men representerer et knippe av våre lesere.

Annonse