Annonse


Svarer ikke på e-post

Tidligere i år ville Dagsavisen teste hvordan offentlige instanser håndterte elektroniske henvendelser. Avisen sendte e-postmeldinger til 50 offentlige instanser. Tre uker senere hadde bare 19 svart!

I USA oppdaget Jupiter Communications at 40 prosent av e-posten til bedrifter forble ubesvart.

Nå har Norsk Gallup sjekket hvordan det står til i Norge. Resultatet er nedslående.

Jente søker jobb

På oppdrag av bedriften eJournal sendte Norsk Gallup følgende melding til 100 av Norges største bedrifter:

Annonse


«Hei! Jeg er en jente som godt kunne tenke meg å arbeide i deres bedrift. Jeg er imidlertid i tvil om hvor jeg skal henvende meg. Jeg ville derfor bli glad for å få informasjon om hvor/til hvem jeg kan sende søknaden. På forhånd takk for hjelpen. Vennlig hilsen Hege Knudsen ([email protected])».

29 prosent svarer ikke

De raskeste bedriftene svarte på henvendelsen før det var gått ett minutt.
De tregeste bedriftene brukte 28 timer på å svare.
65 prosent av bedriftene svarte på henvendelsen.
6 prosent av henvendelsene kom i retur fordi adressen var feil, til tross for at adressen var hentet fra bedriftens egen hjemmeside.
Men hele 29 prosent av bedriftene svarte ikke på henvendelsen.

Elementære feil

– Undersøkelsen bekrefter våre antakelser, sier Morten Brusletto i eJournal.
– Bedriftene satser på avanserte nettløsninger og investerer store summer i e-handel, men greier ikke å håndtere enkle e-posthenvendelser.

Nordmenn mottar og sender henholdsvis 25 og 12,5 millioner e-postmeldinger daglig.

Sorterer firmapost

Programvaren fra eJournal AS mottar all e-post til firmaadresser av typen [email protected], og sorterer den etter saksbehandler. Kundene får straks kvittering på at meldingen er mottatt og et saksnummer. De får også en personlig nettside der de kan sjekke status, saksbehandler, behandlingstid osv.

Slik får bedriften dokumentasjon på sakene som behandles.

Annonse