Julenett

Annonse


Julerushet blir et bikkjeslagsmål

JulenettButikkene slåss om å vinne de nesten 11,4 milliarder dollar som amerikanske nettbrukere ventes å svi av frem til jul, viser studien fra Gomez Advisors.

Tradisjonelle butikker vil satse kraftig på å hanke inn kunder både på nett og i den virkelige verden og markedsføringen vil være deretter, tror Gomez.

– Dette er åpenbart året for butikker som opererer i flere kanaler. Mange etablerte spillere innser at de kan bruke sine fysiske og eksisterende katalogoperasjoner som brekkstang på nettmarkedet, sier Jill Frankle, leder for ehandelsavdelingen hos Gomez til Reuters.

Dersom spådommene slår til kan det bety kroken på døren for flere mindre nettbutikker.
– Mange rene dot-com-aktører – spesielt de som satser på sesongbaserte varer, kommer til å merke presset. Dette kvartalet utgjør en betydelig andel av deres inntekter, sier Frankle.

Annonse


Gomez merker også tegn til at markedet er i ferd med å bli langt mer modent.
– Denne sesongen skiller seg fra fjoråret ved at vi ser et klart fokus på eksisterende kundemasse i stedet for en operasjon som bare skal rekruttere nye. Målet ser ut til å være å tilby en kvalitetsopplevelse og å verge seg mot mange av de problemene som nettbutikkene slet med i fjor, sier hun.

(Origo)

Annonse