ITfinans

Annonse


Sol stopper betalingsvilje

ITfinansSMS-tjenester som mobillyder og ringetoner invaderte mobilmarkedet i sommer. På Internett er det liten vilje til å betale for tjenester. Men mobilmarkedet er forskjellig.

En trussel mot de små?

Etter at SOL la ut logoer og ringetoner gratis, så har dette naturlig nok minsket trafikken hos mange aktører. Kan dette si noe om den videre utviklingen av tjenester for mobilt Internett?

-Er SOL en trussel mot mindre aktører?

– Enhver stor aktør, som føler seg truet av mindre aktører, er på kort sikt en trussel mot disse i kraft av at den store har større ressurser, sier Ole Petter Nyhaug, partner og daglig leder i trendanalysebyrået Fishnet.

Annonse




– På den annen side knytter SOL til seg nettopp disse mindre aktørene, fordi de selv ikke klarer å levere de gode tjenestene som markedet vil ha, sier Nyhaug.

Tydeliggjøring nødvendig

-Men hva vil skje med markedet for mobil internettunderholdning i tiden som kommer?

Trendanalytikeren tror neppe at aktører som SOL på sikt kan regne med, at det bare er å kjøpe seg kredibilitet og kvalitet, dersom de ikke klarer å tydeliggjøre om de skal være merkevaren eller innholdprodusenten.

Undergraver med gratistilbud

-Det som er spesielt med dette markedet, er at det er betalingsvilje fordisse tjenestene i motsetning til for internettinnhold.

Når man tilbyr disse tjenestene gratis blir jo dette undergravd, og det fremtvinger et behov for nye tjenester som det er betalingsvilje for. Samtidig koster det penger for SOL og andre som sender dette gratis ut, slik at det blir et rent underskuddprosjekt for å lokke folk til en website.

Nyhaug mener at SOL skyter seg selv i foten ved å punktere dette markedet, slik at det vil bli mer fokus fremover på å utvikle tjenester man tar seg betalt for.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse