Sydney

Annonse


Strid om OL-hits

SydneyIBM og OL-arrangørene regner antall besøk svært forskjellig. Det gir to helt forskjellige versjoner av hva som har skjedd.

– Vi lot oss påvirke for mye av opphausingen av nettet, sier IOCs senior visepresident, Dick Pound, for å forklare hvorfor OLs nettsted ikke ble den suksessen arrangørene hadde regnet med.

De antatte besøkstallene tilsvarer mindre enn 0,5 prosent av den totale antallet som fulgte lekene på TV, melder Reuters.

TV er kongen

– Antakelsen er at hele verden dreier seg om Internett. Men som et underholdningsmedium har det et godt stykke igjen. TV er fremdeles 99,5 prosent kongen av medier, sier IOCs markedssjef Michael Payne.

Annonse


Det antatte antallet besøkende er likevel syv ganger høyere enn besøkstallene for Nagano-OL, og ifølge Payne vil OL i Athen om fire år bli en langt større suksess på nettet.

– Mest besøkte i historien

Tidligere estimater på besøkende til OLs www.olympics.com var svært optimistiske, og for ikke mer enn en uke siden sto en strålende fornøyd teknisk leverandør IBM frem med rekordestimater og en erklæring om at OL-sidene var de best besøkte nettsidene i historien.

Sideoppslag og unike besøk

IBM og IOC regner imidlertid besøkstallene forskjellig. Datagiganten regnet antall sideoppslag for å måle populariteten, mens IOC har forsøkt å måle antallet unike besøkende på www.olympics.com.

– Selv om nettet har vært større nettsuksess i Sydney enn noengang tidligere bør ikke folk forveksle antall hits med hvor mange som faktisk besøkte sidene, advarer Payne.

(Origo)

Annonse