Zoomit og Kelkoo.com fusjonerer. Målet er å få 1,5 millioner brukere innen utgangen av året, heter det i en melding fra selskapet.
Med Zoomits 215.000 unike brukere i august og Kelkoo.coms 685.000 brukere vil dette blir Europas største prissammenligningstjeneste på nettet. De blir også jevnstore med de amerikanske konkurrentene MySimon og Dealtime.
Og de norske Zoomit-aksjonærene, som inkluderer grunnleggerne, Kistefos, og Storebrand, vil få en tredjedel av aksjene i det sammenslåtte selskapet.
Samtidig er en emisjon på 120 millioner kroner allerede i gang mot de eksisterende aksjonærene, noe som vil gi selskapet en kassabeholdning på 450 millioner kroner.
Annonse
Børsnotering til våren
Kelkoo.com planlegger børsnotering i Paris i første kvartal 2001, men opplyser at selskapet vil holde seg til ett marked for å sikre god nok likviditet i aksjen.
Med Zoomits satsing i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland, samt Kelkoos sterke stilling i Frankrike, Spania og Storbritannia, er det ventet at Tyskland vil bli neste satsningsområder.
Nå er det kontoret i Norge som skal stå for lanseringen og oppbyggingen av en satsing i Tyskland. Zoomit-sjef Johan Dolven blir administrerende direktør for Nord-Europa, mens franske Pierre Chappaz blir toppsjef.
Det nye navnet Kelkoo.com vil nå bli introdusert også i Skandinavia med en noe større markedsføringsinnsats enn tidligere
Annonse