Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Zoomit blir Kelkoo

Zoomit blir en del av Europas største prissammenligningstjeneste, etter at fusjonen med Kelkoo.com er et faktum. De norske aksjonærene vil få en tredjedel av aksjene i det sammenslåtte selskapet.

Zoomit og Kelkoo.com fusjonerer. Målet er å få 1,5 millioner brukere innen utgangen av året, heter det i en melding fra selskapet.

Med Zoomits 215.000 unike brukere i august og Kelkoo.coms 685.000 brukere vil dette blir Europas største prissammenligningstjeneste på nettet. De blir også jevnstore med de amerikanske konkurrentene MySimon og Dealtime.

Og de norske Zoomit-aksjonærene, som inkluderer grunnleggerne, Kistefos, og Storebrand, vil få en tredjedel av aksjene i det sammenslåtte selskapet.

Samtidig er en emisjon på 120 millioner kroner allerede i gang mot de eksisterende aksjonærene, noe som vil gi selskapet en kassabeholdning på 450 millioner kroner.

Børsnotering til våren

Kelkoo.com planlegger børsnotering i Paris i første kvartal 2001, men opplyser at selskapet vil holde seg til ett marked for å sikre god nok likviditet i aksjen.

Med Zoomits satsing i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland, samt Kelkoos sterke stilling i Frankrike, Spania og Storbritannia, er det ventet at Tyskland vil bli neste satsningsområder.

Nå er det kontoret i Norge som skal stå for lanseringen og oppbyggingen av en satsing i Tyskland. Zoomit-sjef Johan Dolven blir administrerende direktør for Nord-Europa, mens franske Pierre Chappaz blir toppsjef.

Det nye navnet Kelkoo.com vil nå bli introdusert også i Skandinavia med en noe større markedsføringsinnsats enn tidligere