Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hvilken logotype er du?

Stadig flere røper sine tanker gjennom personifisering av mobiltelefonen. Vi har vurdert de ulike logotypenes karakteristiske trekk.

Det er ingen tvil om at folk flest er opptatt av å signalisere hvem de er, og mobiltelefonen er en av dingsene som understreker personligheten. Hvem gidder lenger ha operatørens logo på telefonenes display, så sant det ikke er en person som ikke bryr seg om å følge med i tiden?

Her er ITavisens uhøytidlige vurdering av ulike logotyper:

Den sex fikserte:

     Ikke nok med at folk flest bruker litt for mye av tiden til å tenke på sex, noen har også et stort behov for å vise sine skitne tanker til omverdene. Typen som har samleie-logo, penis eller naken dame på telefonen er utvilsomt mer opptatt av sex enn mange andre, og neppe særlig utstudert i sin oppførsel.

Som person er trolig han/hun en person som setter pris på direkte kommunikasjon, liker porno og forteller mange vitser med grovkornet innhold. Sannsynligvis er personen også relativt ung. Folk som begynner å dra på åra er mer opptatt av å skjule sin sanne natur.

Favorittmat: Blodig biff og bakt potet. En ekstra stor burger med friterte poteter er også populært.

Sportsidioten:

 Logo Manchester United   Med Manchester United eller et annet fotballag på logoplass, er sjansen stor for at typen er en sportsidiot, som sjelden går glipp av en fotballkamp. Antagelig hankjønn som muligens abonnerer på Canal + for å få med seg engelske seriekamper.

Men pass opp: noen ynder å vise frem sin fotballinteresse men er ikke nødvendigvis så engasjert som logoen skulle tilsi. Blant menn i alle aldre er det »viktig» å like fotball, late som du kan noe om det, og i det hele tatt kjøre høy macho-føring.

Sjansen for at typen er singel i tillegg er meget stor. Det finnes jenter med fotballogoer også, men de er garantert sportsidioter.

Favorittmat: Rekker som regel kun pølse i brød, men har smaken for avanserte ting som spagetti i kjøttsaus, eller mors kjøttkaker.

Den selvfikserte:

Den selvfikserte har gjerne lagt inn bilde av seg selv og sitt navn. Personen liker å være i begivenhetenes sentrum og er aldri redd for å si sin mening. Er ivrig med både armer og bein, snakker både med og uten gode lyttere.

Selv om dette er en person med klare markeringsbehov, har vi å gjøre med en person som også er i stand til å underholde en forsamling med sitt nærvær. Du kan trygt invitere den selvfikserte på fest, men de mest sjenerte kan ha problemer med å forholde seg til denne logotypen.

Mat: Kan være en god kokk, men tillater ikke innblanding i matlagingen. Påpasselig med råvarene. Ros er viktig.

Den åndelige:

     Den åndelige er en typisk Tai Chi-kvinne som er i kontakt med sine indre kraftfelt. Hun tar gjerne en tur til Østen, men ikke på pakketur vel og merke.

Egentlig er det underlig at vedkommende har en mobiltelefon overhodet, da dette regnes om en unødvendig eiendel. Men tanken er at det er fint å ha for å være tilgjengelig for sine venner.

Har som motto at man skal være snill mot barn, dyr og gode mennesker. Kan ha opplevd motgang, men har fremdeles troen på det gode mennesket.

Favorittmat: Indisk vegetarmat med bønner som hovedingrediens. Forsiktig med alkohol.

Datanerden:

En Linux-nerd?En ekte datanerd kjører Linux-logo er utvilsomt svært opptatt av programmering og de ulike programmeringsspråkenes muligheter. Ganske sikkert er dette en person som studerer data eller matte, eller har gjort det tidligere.

Tall, universitet og stjernene er temaer som har opptatt vedkommende gjennom barndommen. Forholdet til det annet kjønn er imidlertid ikke alltid like enkelt. Tegneserier står høyt hos en rekke datanerder, og Dilbert er en av favorittene.

En datanerd fnyser av folks uvitenhet når det kommer til data og er lettere oppgitt over dette. Det er ikke alltid like enkelt å føre en samtale med denne personen.

Favorittmat: En datanerd av den yngre generasjon setter stor pris på pizza og Coca Cola.(Ved en feiltakelse hadde vi først skrevet Pepsi som drikke. Etter indignerte henvendelser fra nerder måtte dette endres.) Har vedkommende holdt det gående en stund, har imidlertid lønningen rukket å bli av en viss størrelse. Krydret kinamat er da å foretrekke.

Humoristen:

     For humoristen er tegneserier en gave fra himmelen, og hvis dette er en tegneseriehumorist, er vedkommende utvilsom innovativ på dette området.

Men det er også det eneste området denne logotypen ligger foran resten av verden, når det kommer til generelle kunnskaper. Dette er en person som opptatt av gode historier og poenger, og ikke minst underfundigheter i hverdagen.

Har et personlig forhold til tegneserieheftene side og låner dem ikke bort til noen, heller ikke sin beste venn. I hjemmet til vedkommende finner vi neppe et garderobeskap fullt av dyre designerklær, men noen artige gevanter kan finnes.

Favorittmat: Er allsidig på matfronten, men liker ikke for avansert mat. Setter umåtelig pris på vin og øl som tilbehør til måltidet.

Materialisten:

     Materialisten har gjerne en billogo med BMW, Ferrari eller Mercedes, og er sannsynligvis en mann mellom 25 og 40 år som mener at bilen man kjører understreker ens personlighet. Det er ikke uvanlig at vedkommende har en litt dyrere bil en økonomien skulle tilsi.

Bruker helgen til å pusse bil – tar gjerne en tur for turens skyld, og trekker gjerne frem i festlige sammenhenger hvilken bil han kjører. Et stereoanlegg av høy kvalitet er selvsagt viktig. Det er ikke uten grunn at dyre jålebiler blir kalt penisforlengere.

Vi har å gjøre med en person som gjerne vil vise noe gjennom dyre personlige eiendeler, og som alltid lovpriser det dyre fremfor det billige.

Favorittmat: Noe moderne og dyrt. Ikke redd for å skryte av besøk på byens beste og dyreste spisesteder.

De utelatte

     Det finnes en rekke logotyper vi ikke har fått med oss i oversikten, og den viktigste av dem alle er kanskje den kreative.

Den kreative lager sine egne logoer med lekker design, og er et oppkomme av gode ideer. Vi har også den romantiske som er den totale motsetningen til den sex-fikserte . Den romantiske har en forestilling om at sex og kjærlighet alltid går hånd i hånd, og er gjerne litt naiv.

Omtalte steder med egne logoprogram:

Noen av logotjenestene:

Stikkord: Mobil