Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Drosjene venter på operatørene

– Oslo Taxi er klar til å ta i bruk posisjoneringsdata fra mobiltelefoner så snart operatørene vil levere dem fra seg. Så langt har det ikke vært mulig å få slike data verken fra Telenor Mobil og NetCom.

Det svarer driftssjef Jan Bekkevold i Oslo Taxi når vi spør hvorfor vi ikke bare kan ta mobilen og ringe Oslo Taxi for så å havne hos den ledige drosjen som er nærmest mobilen. Mobilnettene vet jo hvor mobiltelefonen er og alle taxiene har GPS slik at datasystemet til Oslo taxi vet deres nøyaktige posisjon. Men det står altså på cellenummer fra basestasjonene.

– Dere har en avtale med NetCom og ikke med Telenor Mobil som har 70 prosent av mobiltrafikken. Er det ikke en rev skjult her?

– Vi mottar på ulik måte rundt 30 000 samtaler daglig. Det er en så stor trafikkmengde at jeg er overbevist om at både NetCom og Telenor Mobil ønsker å inngå avtaler som gjør at de best mulig tiltrekker seg denne trafikken, sier Bekkevold.

WAP på hylla

Oslo Taxi har lagt sitt wap-prosjekt på hylla inntil videre.

– WAP har så langt ikke svart til forventningene. Jeg tror nok det må en ny teknologigenerasjon til før det mobile Internett tar av. Før det skjer er det ikke aktuelt for oss å gå videre, sier Bekkevold.

I mellomtiden er kundeservicen bedret betydelig ved at holdeplassene avvikles og blir virtuelle holdeplasser. Dette er gjennomført for 72 av 80 holdeplasser så langt. Når du nå ringer holdeplassnummeret skal du få en ledig drosje i den sonen holdeplassen ligger. Dette effektiviserer drosjestyringen betydelig. Kundene får raskere respons og sjåførene mindre dødtid.

Men det er svakheter i systemet. Undertegnede bor f.eks. på Ulvøya. De nærmeste holdeplassene er Sæter og Holtet på Nordstrand. Når jeg ringer dit kan drosjene komme nesten helt fra Lamberseter. Hvis de kommer da. For sjåførene er hentetakstene dårlige i et slikt tilfelle. Bekkevold overveier nå å opprette flere virtuelle holdeplasser for å bedre effektiviteten ytterligere, men innrømmer villig at de ideelle ville være kopling av lokaliseringsdata om den som ringer med GPS-lokaliseringen av taxiene.

– Men har dere et system som kan gjøre dette i dag?

– Det har vi ikke, men er innstilt på å anskaffe det så snart operatørene kan levere oss gode lokaliseringsdata også når folk ringer fra mobiltelefoner, sier Bekkevold.

I startgropa

– Standardiseringen av lokaliseringsdata har nettopp skjedd. Vi arbeider iherdig for å tilby innholdsleverandører pålitelige lokaliseringsdata basert på celleinfo fra basestasjonene. Foreløpig er ikke dataene systematisert og tilrettelagt godt nok til at vi kan overlate dem til tredjepart. Men intensjonen er komme dit så raskt som mulig. I NetCom regner vi med å kunne tilby første fase lokaliseringsdata i første kvartal neste år, sier produktdirektør Bjørn Erik Reinseth.

– Norge har høye fjell, dype daler og fjorder. Det har ikke Danmark og Sverige i samme grad. Derfor er det mye enklere for dem å varte opp med pålitelig lokalisering basert på cellenummer. Innenfor Ring 3 i Oslo tror jeg nok vi har en basestasjonstetthet som gir pålitelige data, men du skal ikke langt ut før det begynner å bli tvilsomt. Står du på toppen av Ormøya på østsiden av fjorden kan du henge på en basestasjon på Ormøya, men også på en på Fornebulandet eller på Nesodden. Befinner du deg på Hafjell kan du lett henge på en stasjon som sokner til Dokka. Er du i Holmenkollåsen kan du henge på en stasjon på andre siden av Bogstadvannet i Bærum. Telenor Mobil har gjennomført flere pilotprosjekter og jobber med raskest mulig å kunne tilby pålitelige lokaliseringsdata, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen.