Hopp til navigasjon Hopp til innhold

M-Handel dømt til skuffelse

Mobil e-handel er dømt til å bli en skuffelse, slår Forrester fast. M-handelsrevolusjonen er mange år unna – hvis den kommer i det hele tatt, hevder Forrester.

Forretningsdrivende kan se langt etter å tjene penger på ehandel med mobiltelefoner og lomme-PCer, slår analysebyrået Forrester fast.

– Selv om handel er mulig på en elektronisk enhet er det ikke dermed sagt at det er et sannsynlig medium, sier Forrester-analytikeren Carsten Schmidt til Press Association.

Mobile enheter vil ifølge byråets beregninger kun stå for tre prosent av all netthandel i 2005, og Forrester tror at sektoren vil være begrenset til enkle og svært stedbundne tilbud.

Skryter av TV-handel

Forrester skyter samtidig et skudd for baugen på de optimistiske prognosene for handel via digital-TV. Konsumentene vil være passive i møtet med den nye teknologien, tror analysefirmaet.

Schmidt konkluderer med at forretningsdrivende må se på andre ting enn rene transaksjoner og utvikle tjenester som støtter deres eksisterende operasjoner.