Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenordia og Bonnier i tospann

Telenor har tatt et nytt steg mot konvergens med et mediehus – denne gang i Sverige. Bare to uker etter at Telenor kjøpte seg inn i A-pressen er den norske telegiganten i spann med svenske Bonnier.

Nå er det Telenordia, der Telenor eier 50 prosent, som danner et felles selskap med mediegiganten Bonnier. Selskapet skal utvikle en mobil portal til 3-G-nettet som Telenordia ønsker å bygge med Ericsson.

Telenordia og Bonnier opplyste fredag at de starter et selskap, som skal lage en portal for 3G-nettet. Forutsetningen er at Telenordia får 3G-lisensen, de har søkt sammen med Ericsson.

Telenordia skal står for teknisk kompetanse og kundeaksess, mens Bonnier naturlig nok skal stå for innhold, tjenester og mediekompetanse.

Det nye selskapet er et såkalt joint venture, og er et ledd i Telenordias strategi for å bygge et nytt UMTS-nett med tilhørende tjenester.

– Samarbeidet med Telenordia er et ledd i Bonniers strategi for å tilby nyheter, underholdning, annonser og tjenester i alle tenkbare kanaler, også mobile, sier konsernsjef Bengt Braun i Bonnier, i en kommentar.

Det innledes også et samarbeid på internettsiden, der Telenordias internettkunder får tilgang til Bonniers portal Koll.