Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vekst-smerter hos Enitel

Enitel har hatt både «vekst-smerter» og noe fordøyelsesbesvær etter overtakelsen av Telia Norge i januar. Dette mener Enitel-sjef Øyvind Hauge er hovedgrunnen til at kostnadsveksten er blitt for stor.

Enitel er fornøyd med veksten, bortsett fra enkelte områder, som internett i privatmarkedet. Hauge har også tro på at kostnadene skal komme under kontroll, ettersom mange av dem er engangsutgifter. Han holder fast ved at Enitel skal begynne å tjene penger i løpet av neste år.

Kundevekst

Enitel viste solid vekst i kundetilstrømning og omsetning i første halvår, da halvårsregnskapet ble lagt fram torsdag. Omsetningen var på 435 millioner kroner, og driftsunderskuddet var på 212 millioner kroner.

I en pressemelding fra Enitel går det frem at:

  • Ordreinngangen økte med 68 prosent første halvår.
  • Kostnadene er noe høyere enn forventet.
  • Inntektene hittil i år er økt med 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I andre kvartal gikk inntekten opp med 48 prosent.
  • Antall bedriftskunder er ca 6 450.
  • Antall privatkunder gikk opp fra 68 440 til 82 221.
  • Antall Internettkunder var ved utgangen av annet hallvår 55 556.
  • Verdien på kundeavtalene som er inngått på bedriftsmarkedet økte fra 95 millioner i første kvartal til 169 millioner i andre kvartal

    Tillit?

    – Resultatene samsvarer med våre planer og forventninger. Økningen i ordretilgangen viser at Enitel har tillit i markedet, sa Hauge.

    Men tilliten på Oslo Børs var ikke overveldende da kvartalsresultatene ble kjent. Kursen gikk først ned med 7 prosent, før den tok seg noe opp.

    Telia og NetCom

    Omsetningen i andre kvartal er 231 millioner kroner basert på et konsolidert regnskap hvor virksomheten til Telia Norge er overtatt med virkning fra 1. januar. Omsetningen fordelte seg 122 millioner kroner på bedriftsmarkedet, 50 millioner kroner på operatørmarkedet og 52 millioner på privatmarkedet, samt 6 millioner i samtrafikkinntekter

    – Kostnadene er noe høyere enn forventet. Det skyldes i stor grad engangsutgifter knyttet til vår sterke satsing på å forberede mobile tjenester ved å benytte NetComs mobilnett og søknaden om å få bygge og drive et UMTS-nett. I tillegg har kostnadene forbundet med overføring av leide samband til eget nett vært noe høyere enn forventet fordi selskapet har solgt mer, sier Øyvind Hauge.