Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk «Fellesmarked» på nett

InnkjøpsAlliansen åpnet før helgen en nasjonal innkjøpsportal på Internett. Avdelinger kommer i de største norske byene kommer.

e-handel (norsk)
InnkjøpsAlliansen melder at de hvert år har formidlet avtaler for mellom350 og 400 millioner kroner. Med den nye internettbaserte tjenesten er målet langt større:

-Målsettingen er å øke fra 100 til om lag 2000 kunder om to år, da vil viårlig formidle avtaler for om lag to milliarder kroner, sier daglig lederBjørnar Lundemo.

Skjema og regler

«Fellesmarked.com» er et internettbasert avtaleverktøy, med et elektronisk anbudssystem. Portalen inneholder alt fra innkjøpsreglementer, til ulike skjema og dokumenter. Medlemmer kan foreta selv kjøpet helt utenom InnkjøpsAlliansen.

Kunden kan også selv legge inn og administrere linker og avtaler bedriftenselv har med ulike leverandører på sin egen side i systemet.

Formidlinge

InnkjøpsAlliansen AS ble etablert av Bjørnar Lundemo og Odd-Einar Thoresen i1994 og forretningsideen er enkel: På vegne av medlemmene forhandlerselskapet fram avtaler som er bedre enn det hver enkelt bedrift klarer selv, heter det i en melding fra selskapet.

I løpet av kort tid skal InnkjøpsAlliansen etablere avdelinger i de syvstørste byene i Norge.

-Vi overlater ikke alt til teknologien. For oss er det viktig å skaperelasjoner og gode nettverk. Nærhet til kunden er svært viktig for oss, ogved å være representert der de fleste kundene er kan vi gi service og tilenhver tid være oppdatert i de viktigste markedsområdene, sier Lundemo.

Påleverandørlisten står blant annet Statoil, Braathens SAFE, Kinnarps, Minoltaog Tybring-Gjedde.