Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Drukner i e-post

Den norske bedriften eJournal AS har utviklet et enkelt og rimelig internettbasert verktøy som journalfører e-post og sørger for at henvendelsene blir riktig behandlet.

Hver dag sender nordmenn 12,5 millioner meldinger og mottar det dobbelte. 100-200 meldinger om dagen er vanlig.

Mange bedrifter drukner i e-postflommen: 40 prosent av kundehenvendelsene per e-post blir ikke besvart, i følge en amerikansk undersøkelse, og ofte tar det uker før resten blir besvart.

Fulle fellespostkasser

Mange bedrifter er ikke er forberedt på den voksende e-posttrafikken. De enkle administrative funksjonene i Outlook 2000 strekker ikke til.

Spesielt problematisk er meldinger til fellespostkasser som f.eks. [email protected]
Da eJournal henvendte seg til noen store norske bedrifter, opplevde de at en e-posthenvendelse fikk syv svar fra syv ulike saksbehandlere.

Journalfører og kvitterer

eJournal AS har utviklet et internettbasert verktøy som journalfører e-post til fellespostkassene, og sørger for at viktige beskjeder og meldinger ikke blir liggende. Når en kunde sender en melding til fellespostkassen, sørger eJournal øyeblikkelig for å gi den et saksnummer og sende kvittering til kunden.

I tillegg får kunden en link til en personlig nettside der han kan sjekke status, tidligere meldinger, behandlingstid osv. Kunden kan også legge inn tilleggsspørsmål.

Fordeler og integrerer

eJournal fordeler automatisk e-posten til de riktige saksbehandlerne enten de sitter samlet, spredt i avdelinger over hele landet, eller jobber fra hjemmekontor. Systemet gir bedriften et oversiktlig e-postarkiv med dokumentasjon på ferdigbehandlede saker.
eJournal kan intereres med kjente programmer som SuperOffice, MarketScope, SalesOffice og SalesMaker.

Enkel å installere

Fordi eJournal benytter nettleser og e-postprogram, er det ikke nødvendig å installere ny programvare hos brukerne.

– Konkurrerende amerikanske systemer er kompliserte, kostbare og beregnet på store virksomheter. Den nærmeste konkurrenten er Kana som koster fra 100 000 dollar og oppover, forteller markedssjef Morten Brusletto hos eJournal AS.

Billig er det også

eJournals grunnpakke koster bare 22 500 kr, pluss 5000 kr per saksbehandler. Det er omlag de samme prisene som SuperOffice, sier Morten Brusletto.

– Vi har laget et program som inneholder alt brukerne trenger, men heller ikke noe mer. Vi er opptatt av at kundene skal utnytte hele programmet med alle dets funksjoner, sier han.

EUnet-gjengen

eJournal AS ble grunnlagt av Trygve Bauer-Nilsen, Sverre Hjelm, Christian Løverås og Anders Kjersem. Alle kom opprinnelig fra Internett-leverandøren EUnet (i dag KPNQWest). Kjersem er selskapets hovedaksjonær og administrerende direktør.

Store kunder

Markedssjef Brusletto forteller at eJournal nylig har inngått avtale med et av landets største forsikringsselskaper og en stor offentlig virksomhet. Aftenposten, NamePlanet, Volvo, Telia, YaTack, Spray, FIRM og Powertech er allerede på kundelisten.