Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bløff kostet 22 milliarder

Noen sendte ut en falsk pressemelding over Internett, som angikk selskapet Emelux. Resultatet ble at Emelux sank 22 milliarder kroner i verdi løpet av fredagen.

Deksill
Det fantes noen som ønsket å ramme nettverksleverandøren Emelux. De sendte derfor ut en pressemelding som hevdet at selskapets adm. direktør hadde avgått og at selskapet hadde fått et overraksende kjempetap, skriver Cnet.com.

Pressemeldingen ble postet på Internet Wire, en nettbasert distributør av annonseringer i næringslivet. De tar 275 dollar for tjenesten som sørger for vid distribusjon av meldingene.

Falt 60 prosent

Meldingen medførte at Emulux sine aksjer falt mer enn 60 prosent på den amerikanske børsen, og krympet verdiene med 2,5 milliarder dollar.

Ingen hos Internet Wire mistenkte at det var en bløff. I følge de nyhetstjenester som publiserer pressmeldinger var den utformet i eksakt samme format som Emelux vanligvis bruker, og også språket virket i samsvar med tidligere meldinger.

Flere bløffmakere i vente

I løpet av fredagen dukket adm. direktør Paul Foline flere ganger opp på nyhetene for å avkrefte pressmeldingen og påstanden om hans avgang.

Etter hvert som Internett spiller en stadig viktigere rolle i finansverdenen, regner man også med at denne type bløffer vil øke i omfang.