Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Krigen om spillerne hardner til

Den hardeste krigen i den digitale industrien kan komme på spillmarkedet. Allerede nå omsettes det for 180 milliarder kroner årlig. Når spillemaskinene får internettforbindelse, DVD og mer datakraft kan salget ta av.

Tre produsenter vil dominere markedet for spillere: Sony, Nintendo og Microsoft. Både Sony og Nintendo jobber nå på spreng for å gjøre det så vanskelig som mulig for Microsoft å bryte seg inn på markedet. Microsofts »X-Box» er ventet i salg neste høst.

Inngangsboks

Neste år vil både Sonys og Nintendos spillemaskiner leveres med modem og programvare tilpasset Internett. Interaktive spill over nettet er allerede et raskt voksende marked.

Med sin enorme datakraft, som de stadig mer avanserte spillene trenger, og med modem vil spillemaskinene også trenge seg inn på et annet marked: »set-top»-boksene, som kabel-TV-selskapene vil utplassere hos kundene for å få i gang interaktivt, digitalt fjernsyn. Med sine neste modeller av PlayStation2 tar Sony sikte på nettopp dette markedet, som ventes å bli enormt.

Film og musikk

PlayStation2 er allerede Sonys største pengemaskin, og det før den er kommet i ordinært salg i USA og Europa. PS2 inneholder en DVD-spiller i sin første versjon, og senere versjoner med modem vil kunne gjøre dem til terminaler for de fleste underholdningstilbud i hjemmene, uten å gå den tungvinte omveien om PC-en.
Ikke bare spill, men også film, musikk og interaktivt fjernsyn skal strømme inn i hjemmene gjennom PlayStation.

Det er disse utsiktene som har fått Bill Gates til å satse milliarder på spillemaskiner, mens Nintendo holder seg til de fingerferdige spillerne. De nye Nintendo-maskinene som ble lansert på det japanske marked denne uken, er kun spillemaskiner.
– Vi tar sikte på å dominere maskinvaren for spill, sier Nintendosjef Genyo Takeda.

Pokemon

Nintendo vil også at deres spillemaskiner skal kobles til nettet, men satser ikke på å bli så sentral i bredbånds/digital-tv-verden som Sony og Microsoft. Nintendo har også sin vanvittig vellykte Pokemon å bygge videre på. Det betyr at Nintendo sikter seg stadig mer inn blant de yngste forbrukerne, som ikke er så opptatt av PC-er.

Likevel lanserte Nintendo denne uken en liten kraftplugg med sin GameCube, som har 400 Mhz, 128-bits prosessor fra IBM og fores med en slags mini-disc med spill. GameCube (se foto) er beregnet til TV-kobling, mens en ny håndholdt GameBoy, Advance, ble også lansert, med større fargeskjerm og modem for mobiltelefon, beregnet på det eksplosivt voksende japanske spillemarkedet i mobiltjenesten i-mode.

GameBoy Advance og GameCube kommer ikke i salg utenfor Japan før neste sommer.