Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bilen på trådløs veg

Kjøleskap som melder om at melken er gått ut på dato, panelovnen på hytta som styres av mobiltelefonen – nå er det tid for at også bilen skal ut på den trådløse vegen.

Driitern
Og målet er at du skal få tilgang til de samme trådløse tjenestene i bilen som du har på jobben eller hjemme. Men møtet mellom bilindustrien, en av den gamle økonomiens siste bastioner, og IT-industrien er ikke bare enkel.

Forskjellig utvikling

En av de største utfordringene er utviklingstiden for nye produkter som er svært forskjellig. Informasjonsteknologien utvikles raskt, det som er nytt i dag er foreldet om et halvt år.

Bilene skal helst rulle på vegen i ti-tjue år, og vegen fra tegnebordet til samlebåndet er som regel tre år. Dessuten er kostnadene for nye konstruksjoner ofte så høye at bilindustrien først introduserer tekniske nyheter på de dyreste modellene.

Først flere år senere blir disse vanlige i standardversjonen. ABS-bremser, antispinnsystemer og satellittnavigering er eksempler på dette.

Folkets boks

I IT-industrien holder ikke denne strategien. Internett benyttes like mye av vanlige folk som av de med mye penger, og en mobiltelefon er like selvsagt for den som kjører Skoda som den som kjører Mercedes.

– Det tar flere år å utvikle en ny bilmodell, mens folk bytter mobiltelefon en gang i halvåret, sier Christer Lundström, ansvarlig for Volvos elektriske systemer.

Bruktbilpris

– Spesielt instrumentpanelet, med alle sine funksjoner, har en lang utviklingstid, og problemet er at også en fire-fem år gammel bil må føles moderne for å holde oppe bruktbilverdien, sier han.

Lundström mener at IT og andre funksjoner må kunne oppgraderes også etter at bilen har forlatt fabrikken. En del av elektronikken kan også bygges opp i moduler, som etterhvert kan erstattes av nye.

Problemet er at det ikke finnes en internasjonal standard hverken for utforming eller tilkobling av disse modulene.

Leker med sikkerhet

En annen utfordring er at håndholdte datamaskiner, monitorer, DVD-spillere og mobiltelefoner i ulike holdere, ikke bare gjør innredingen komplisert. Utstyret kan også redusere sikkerheten.

Men det finnes også økonomiske grunner til at bilprodusentene ikke vil overlate IT-delen av bilutstyret til andre. Verdien av bilens elektroniske utstyr er raskt voksende. Veksten i markedet for IT i biler ligger på rundt 30 prosent, ifølge beregninger gjort av verdens største underleverandør til bilindustrien, amerikanske Delphi.

Dette gigantmarkedet ønsker ikke bilindustrien å miste, derfor prøver de å finne ulike løsninger for å bygge inn IT i bilene, og bilens evne til å kommunisere med omverdenen er snart viktigere enn dens rolle som transportmiddel.