Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tester nettsalg av musikk

En gruppering av 400 uavhengige britiske plateselskap tester farvannet for kringkasting av musikk på nett-radiostasjoner.

cello (musikk)
Britiske Association of Independent Music (AIM), som samler 400 uavhengige plateselskaper, tester rettighetssalg til nettradioer i seks måneder. Målet er å skaffe erfaring om hvordan musikk benyttes på nettet.

AIM står for 26 prosent av alt platesalg i England, og har artister som Moby, Depeche Mode og Prodigy i stallen. Organisasjonen håper at plateselskapenes samlede artistkatalog vil gjøre testen meningsfull – og dermed lede frem til en fornuftig lisensmodell for kringkasting på nettet.

– Selskaper som vil gjøre seg selv stuerene har nå et felles kontaktpunkt med de uavhengige plateselskapene, sier AIMs advokat, Helen Smith, til Wired News.

– Det betyr at vi kan beregne verdien på musikken som spilles og vurdere hva slags type tjeneste musikkselskapene ønsker. Vi vil sikre oss at markedet har mulighet til å utvikle seg, sier hun.

(Origo)