Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Forhandlere ruller inn på nettet

General Motors (GM) etablerer et joint-venture med sine forhandlere for bilsalg via Internett. Den nye butikken tilbyr også konkurrerende bilmerker.

Bil
GM ønsker å ha med forhandlerne på laget i sin nye offensive nettsatsning. Den siste uken har bilprodusentene og forhandlerne blitt enige om å danne et felles selskap som skal koble bilkjøpere og bilforretningene over nett.

Selskapet som fortsatt er navnløst, eies 50 prosent av GM og 50 prosent av forhandlerne.

Engstelige forhandlere

Fellessatningen beroliger trolig GMs forhandlerapparat som lenge har fryktet at bilprodusenten vil utelate dem i deres Internett-strategi. Et pilotprosjekt med utvalgte forhandlere planlegges allerede til høsten, skriver Wall Streer Journal.

Bilprodusenter og forhandlere har i lang tid uttrykt frustrasjon over at nyetablerte selskap som Autobytel og Autoweb.com har gjort suksess med å koble forbrukerne til forhandlere over nettet. Nettstedene belaster forhandlerne for en avgift når de finner kjøpevillige forbrukere, og forhandlerne klager over at det presser ned allerede magre marginer.

Race om kundene

Planen til bilprodusenten er å ta tilbake forspranget til disse konkurrentene, men aller viktigst er det å dempe frykten forhandlerne har for at GM skal forbigå dem på nett, sier en GM-talsmann til finansavisen.

Foreløpig er planene på skissestadiet. Men det er klart at GM ikke bare skal tilby sine modeller. Brukerne skal også få informasjon om forhandlere som tilbyr GMs konkurrerende modeller.

(Origo)