Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettannonser øker sterkt i USA

Ferske tall viser en dobling av salget av nettannonser. I første kvartal i år skal det ha blitt annonsert for 17,5 milliarder norske kroner på Internett i USA.

E-handel (tegning)
Det ble brukt 1,95 milliarder dollar på annonsering på Internett i første kvartal i år, viser tall fra Internet Advertising Bureau, melder nyhetsbyrået Mediawatch.

Dette er en stigning på 182 prosent siden første kvartal 1999. Omsetningen viser også sterk vekst fra siste kvartal i fjor. Hele 9,9 prosent gikk omsetningen opp etter et sterkt fjerde kvartal.

Over halvdelen av annonsene var bannerannonser. 27 prosent av annonsene kom fra sponsorer, melder Mediawatch.

31 prosent av annonsene var for forbrukertjenester.Finansielle tjenester stod bak 15 prosent av annonsene. Det er samme prosent som hva dataselskap stod bak. Nye medier var bak 12 prosent av annonsene.