Græsli kommer fra stillingen som Account Manager i Nokia Networks Norge, og jobbet før det ni år i Andersen Consulting.
Kvantesprang fra 2G-mobiltelefoni
– Vi står overfor et kvantesprang fra 2. generasjons GSM-teknologi til 3. generasjons mobiltelefoni. Vi har en sunn virksomhet i Norge basert på GSM-nettverket, uttaler Græsli.
Nokia er aktuell som leverandør til et eller flere av teleselskapene som skal tildeles UMTS-lisens i løpet av høsten.
Internett rett i lomma
Græli ser også andre utfordringer i det norske markedet.-TETRA-prosjeketet som skal settes i gang i samarbeid med Telenor, er viktig den kommende tiden. I tillegg kommer Broadband med utviklingen av ADSL-teknologien, sier Græsli til ITavisen.no.
Annonse
Flere teleoperatører er i ferd med å installere ADSL i bedriftene, og Nokia har allerede inngått en rekke avtaler som Græsli ikke vil røpe noe om.
– Målet vårt er at alle skal kunne putte Internett i lomma ved hjelp av Nokias løsninger, sier Græsli.
Selv om Nokia er mest kjent for produksjon av mobiltelefoner, er deres virksomhet i Norge knyttet til infrastruktur og mobile nettverk.
Tjener på ydmyk holdning
– Men hvorfor bør kundene velge Nokia fremfor andre løsninger?
– Nokia har brakt med seg finsk kultur og holdninger inn i konsernet, noe som gjør det unikt i denne sammenheng. Konsernet har en ydmyk holdning som tildels mangler i amerikanske selskapet, er generelt mer beskjedne og holder hva de lover, mener Græsli.
Morten Græsli overtar stillingen som adm. direktør etter Finn-Erik Hermansen. Hermansen overtar som markedsdirektør for det kinesiske markedet i Nokia Networks, opplyser selskapet.
Annonse