Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Spray frem med sparekniven

Flere e-selskap er nå tvunget til å legg om sine ekspansjonsplaner, og skjære kraftig med på sine kostnader. Spray omorganiserer for å få samordningsfordeler på e-handelen og sparker minst ti personer. Også andre e-selskap kutter kraftig.

E-handel (tegning)
-Vi har skjært ned på personalstyrken med en tredjedel, sier Ola Strömberg, adm. direktør i Spray-selskapene Sumo og Ingo, til Dagens Industri. Ingo selger dataspill og Sumo selger hjemmeelektronikk, og nå skal de to selskapene samordnes organisatorisk.

LetsBuyIt kutter kostnadene

– Vi har skjært ned på markedsføringen og innført videokonferansesystem som gjør at vi slipper de høye reisekostnadene, sier informasjonsansvarlig Rune Sjöhelle. I går opplyse nyhetsbyrået Bloomberg, at selskapet skal kutte kostnader på 1,8 millioner dollar per måned.

Flere andre selskap har fremskutt ekspansjonsplanene, deri blant lekebutikken Smilmer. De har også kuttet kostnadene, men foreløpig ikke sparket noen medarbeidere.

Flere spareprogram vil komme

Om de tiltakene e-handelsselskapene nå setter i gang er tilstrekkelige gjenstår å se, men felles for de alle er skyhøye etableringskostnader.

Johan Svensson, internettanalytiker i Nordisk Fondkommission, tror at markedet vil få se flere spareprogram i likhet med Sprays. Hjemmeelektronikk og lignende er dessuten et konkurranseutsatt marked, der e-handelsselskap ikke har så mye å tilføre, mener andre bransjebedømmere.