Telia (ny logo 2000)

Annonse


Telias kabel-TV på børs?

Telia (ny logo 2000)

Telia skylder på forholdene i kapitalmarkedet, hvor nedgangen i telekom-aksjene de siste månedene har redusert interessen for å kjøpe opp store kabelnett. Samtidig hevder Telia at selskapet com hem har hatt stor fremgang med sin introduksjon av bredbåndstjenester, som høyhastighets internettforbindelse, over kabelnettet.

Tidligere bud ikke gode nok

Com hem har i dag 1,35 millioner kunder i Sverige, og en andel på 61 prosent av kabel-tv-markedet. Største konkurrent er det UPC-eide Stjärn-TV, et kabelnett i Stockholm som ble solgt i fjor.

UPC har tidligere ytret ønske om å kjøpe både Telias og Telenors kabel-TV-virksomhet, men har tydeligvis ikke kommet med noe bud som Jan-Åke Kark kan akseptere.

Telia har den siste tiden gjort store investeringer i kabelnettet og anser i dag en børsnotering for mulighet for å skape større verdier enn salg for aksjonærene.

Annonse