Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dot.com ikke kult lenger

Vårens bølge av kursfall og konkurser i Internett-selskaper har fått enkelte amerikanske bedrifter til å fjerne .com-endelsen i firmanavnet.

dot.com-penger
For under et halvt år siden var .com-endelsen så prestisjefylt at en rekke av den såkalt gamle økonomiens selskaper brukte både tid og penger på strategier for å kunne inkludere.com i firmanavnet.

Vårens utrenskning av ulønnsomme Internett-selskaper har tatt glansen av dot.com-stavelsen, melder nyhetsbyrået Reuters.

Byttet navn

– dot.com delen av vårt navn begynte å få negative konsekvenser. Den fikk kunder til å stille spørsmål om vi var på vei mot konkurs, sier says Harlan Hugh, en av gründerne i The Brain Technologies, et programvareselskap i Santa Monica i USA som onsdag denne uken skiftet navn fra TheBrain.com.

Andre selskaper som har gjennomført samme operasjon er InfoSpace Inc, som skiftet navn fra InfoSpace.com i mars iår, Varsity Group Inc, som inntil nylig het VarsityBooks.com og Network Commerce Inc som tidligere markedsførte seg under navnet ShopNow.com.

– Både investorer og forbrukere ser med skepsis på e-handelsbedrifter, hevder Michelle Slack, analytiker i Jupiter Communications.

Hva ligger bak

Etter hennes oppfatning er serien av navne-endringer ikke bare en kosmetisk operasjon. Kursfallet og de spektakulære Internett-konkursene har fått flere bedrifter til å gjennomføre en kritisk analyse av sin virksomhet.

Et firma som leverer tekniske løsninger eller andre tjenester til andre selskapers nettsteder er strengt tatt ikke en dot.com-virksomhet.

Origo