Nedregård, Trond - SmartC

Annonse


SmartCall jakter bredbåndskunder

Nedregård, Trond - SmartCSmartCall har alt 25 000 kunder – de fleste er kabelkunder i kabelselskapet ScanNett i Drammen som SmartCall har kjøpt.

– Vi satser både på kabelaksess og kopperaksess, sier Trond Nedregård, som installerer ADSL på 8 Mbit/s aksess hos de første kundene alt i sommer. Prisen for et ADSL-abonnement vil være flat, og ligge på 2-300 kroner måneden fra SmartCall.

Edderkopp

SmartCall er et selskap som vil selge til privatkunder i sluttbrukermarkedet – og da spesielt borettslag. Da er det ikke så dumt at OBOS nettopp har skutt inn 20 millioner kroner og eier 13 prosent av selskapet.

For dem er dette et ledd i i skape mest mulig telekonkurranse til medlemmenes beste. Derfor rir de flere hester. Største eier i SmartCall er imidlertid Tvenge-selskapet Investra. El Tele Øst og Tele 1 Europe er også mediere og bakenforliggende leverandører av teletjenestene.

Annonse


Gründerene og de ansatte eier omlag halve selskapet som er verdsatt til omlag 330 millioner kroner i gråmarkedet. Til sammen har de til nå hentet inn 50 millioner kroner i tre emisjoner, men vil fortsatt trenge rundt 100 millioner for å ekspandere slik de ønsker det.

Tjenestetilbyder

Når Trond Nedregård forlater Tele2 er det etter å ha vært med fra starten i selskapet. Forskjellen for han er at i SmartCall blir han toppsjef og har dessuten en eierandel og dermed andel av verdistigningen. Det var imidlertid Stig Torvund og Torstein Greibrokk som grunnla selskapet.

– Vi tilbyr både strøm, telefon, Internett og TV til husstandene. På telefonisiden er fordelen at vi ikke har hengt oss opp i en bestemt teknologisk løsning. Vi tilbyr det kunden ønsker og det som passer best i ulike geografiske områder. Vi satser sterkt på bredbånd der det er behov for det, men erkjenner også at ISDN er mer enn nok for svært mange husstander, sier Trond Nedregård. SmartCall er også i ferd med å utvikle løsninger for videoutleie via telenettet.

Skulle vi sammenlikne SmartCall med noe annet teleselskap vi kjenner måtte det bli Sense. Begge satser på sterk markedskompetanse som core business og innleie av det meste ellers. Begge prioriterer eierskap til kunden foran eierskap til kabelen.

Når så er sagt: SmartCall installerer egne svitsjer og kabler om nødvendig mellom blokkene i borettslag. Men de hevder bestemt at koppernettet innen blokkene er borettslagets eiendom. Dette er et punkt som Telenor ikke har tatt endelig standpunkt til. Spørsmålet kan ende i rettssalen.

Annonse