Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– UMTS er mediepolitikk

Norske telemyndigheter har utlyst fire UMTS-lisenser – lisenser for neste generasjon mobilnett. Teleanalytiker John Strand hevder det ikke handler om tele, men om mediepolitikk.

Nokia future 4
14. august utgår fristen til å søke de fire UMTS-lisensene (Universal Mobile Telecommunications System). I løpet av senhøsten skal tildelingen finne sted. Foreløpig har neste generasjon mobiltelefonisystem vært telepolitikk. Men den danske teleanalytikeren John Strand mener man må tenke nytt.

– Et nytt medium

– Både myndighetene og politikerne må innse at UMTS blir et nytt medium. Utbygningen av UMTS er i første rekke mediepolitikk, ikke telepolitikk, sier Strand, som nylig var i Oslo for å holde foredrag for en norsk mediebedrift om UMTS.

– På mange måter blir en UMTS-terminal som et bærbart og mobil bredbåndsmodem med utallige anvendelser, sier han.

Han tror innholdsprodusentene blir likså viktige som teleoperatørene i realiseringene av UMTS.

Dyr tjeneste

Strand tror at det er brukerne som må finne seg i å betale for dyr utbygging av UMTS (se lenke til egen sak nedenfor).

Men, som den norske teleanalytiker Tore Aarønæs også har påpekt, vil UMTS sannsynligvis bli mobilkommunikasjon på første klasse, med begrenset antall brukere.