Coshopper

Annonse


Knusktørt gråmarked for nettselskap

CoshopperAnalytikerne i Forrester Research mener at 8,5 prosent av det totale salget av varer og tjenester i verden vil gå over Internett i år 2004. Slår det til vil verdien av denne handelen være utrolige 60 trillioner.

For tre måneder siden var Amazone.com en av de største stjernene på netthimmelen. På fredag sank aksjekursen til selskapet med 19 prosent. En årsak var at en analytiker hevdet at kassen til nettbutikken være ganske så skrapt, og flere analytikere spår at selskapet kan gå konkurs.

Norsk nettøkonomi rammes også

– I Norge har vi også opplevd en høy prising av dot.com-selskaper. Hvilken betydning har Amazon og det amerikanske markedet for norsk nettøkonomi?

– Denne type selskapers luftige prisinger vil endre seg også i Norge, og vi kommer til å se en mer tradisjonell prissetting av disse selskapene. Nettbutikkene må vise at de klarer å tjene penger. Vi har allerede nå sett begynnelsen av dette, men vi vil se at flere selskaper vil bli verdsatt lavere enn i dag, sier en analytiker ITavisen.no har snakket med.

Annonse


Analytikeren mener at butikker som kun har fotfeste på Internett vil merke utviklingen mest, men det vil ikke innebære at alle faller.

Kritiske investorer

– De som ligger mest kritisk an er de som trenger å hente penger i gråmarkedet – der er det for tiden knusktørt. Selv om økonomien vil dra seg opp igjen vil investorene vente på at kursen også drar seg opp. Selskapene må vise at de klarer å tjene penger. I løpet av det siste halvåret har mange tapt penger, og de vil ikke uten videre gå inn i nye tapsprosjekter, sier analytikeren.

På sett og vis har det norske markedet vært noe skånet for de verste eksemplene på overprising, og derfor vil heller ikke fallet være like stort. I land som Stockholm og USA har man hatt en mye høyere prising av nettselskaper, og i følge den norske analytikeren vil mageplasket bli høyere i disse landene enn i Norge.

Ser lyst på fremtiden

Et av selskapene som ved årsskiftet hentet inn en solid sum med kroner i gråmarkedet, var norske CoShopper. Selskapene hører med til de som kan bli utsatt for svingingene i nettøkonomien, men optimismen råder fremdeles.

– Vi ser svært lyst på fremtiden og lar oss ikke skremme av dårlige tider, sier gründer i CoShopper, Nicolai Prydz.

Han er klar over at investorene nå er mer skeptiske men ennå er det lenge til kassen er tom i CoShopper. Selskapet har kjørt en meget bevisst strategi i forhold til markedsføring, noe de vil fortsette med.

Mer kritisk til pengebruken

– Den siste tids utvikling har nok medført at vi er mer kritiske til hvordan vi bruker kassabeholdningen, og det er svært bevisst at vi ikke brenner av penger til dyre markedsføringskampanjer. Det vi nå skal bevise er at vi kan selge, sier Prydz, til ITavisen.no.

Prydz mener at det som nå skjer i markedet er en sunn prosess og at det vil luke ut de som ikke klarer å være kostnadseffektive.

Annonse