Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hele mobilveksten i kontantkort

Kontantkortkundene sto for hele økningen i antall mobilkunder i fjor – og faktisk mer til. Veksten fra 1998 til 1999 var 638.379 mobilkunder totalt, hvorav veksten i antallet kontantkortkundene var 676.541.

deskill.
Det betyr at ikke bare var hele netto kundeveksten i kontantkort, men 38.162 mobilkunder »flyktet» fra fast abonnement til kontantkort, ifølge fersk statistikk fra Post- og teletilsynet.

Dette understøttes av inntektstallene for mobilabonnement, som sank fra 1.583 millioner i 1998 til 1.547 millioner i fjor.

Når man ser bort fra de 216.272 kundene med analoge NMT-abonnementer, så utgjør kontantkort-kundene med sine 1.150.693 snart halvparten av alle de digitale mobilkundene, som tilsammen er 2.528.521.

Tallene fra Post og teletilsynet viser ikke fordelingen av omsetning på abonnementskunder (»postpaid») og kontantkunder (»prepaid»), men tall fra NetCom og Telenor Mobil viser at ringetiden er betydelig større blant abonnementskundene, hvorav mange bruker den mest i jobben, mens størstedelen av kontantkundene er ungdom.