Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia-fokus på mobil

Telia vil fokusere på mobil i Norge. Svenskene føler ikke lenger for å være en komplett teleoperatør her på berget. Men konsernsjef Jan-Åke Kark vil ikke utelukke flere norske kjøp.

Telia AB
Mandag ettermiddag, etter klokken 16.00, holdt Telias toppledelse en telefonkonferanse om oppkjøpet av NetCom i Norge.

Til stede var blant andre konsernsjef Jan-Åke Kark og viseadm. direktør Kenneth Karlberg (mobilansvarlig).

Mobilfokus

Ned oppkjøpet av 51 prosent av aksjene i NetCom har Telia sikret seg et solid fotfeste i det norske mobilmarkedet – som også gir en viss tilgang til Internett-markedet.

– Norge var en blank flekk for Telia. Alternativet til et oppkjøp var å etablere alt selv. Nå kan vi i stedet fokusere på å bygge ut mobile tjenester som GPRS, UMTS og mobile portaler, sa Telias mobilsjef.

Men dere mangler blant annet fastlinjetjenester for å bli en komplett teleoperatør, hvilke planer har dere for det?

– Vi har forlatt målsettingen om nødvendigvis å være en komplett teleoperatør i de markeder vi går inn på. I dette (red. anmerkn. NetCom) tilfellet vil vi fokuserer på mobile operasjoner, sa Kenneth Karlberg til ITavisen.no.

Kark la vekt på at Telia også er inne i Norge med tele- og datatransporttjenester (carrier). Konsernsjefen ville imidlertid ikke utelukke ytterligere oppkjøp av teleselskaper i Norge for å styrke Telias posisjon.

1800-lisens usikker

Telia har en fortsatt en lisens for å bygge ut et GSM 1800-nett i Norge. Mye tyder på at de ikke kan ha to slike mobillisenser i Norge, skal en tro signaler fra Samferdselsdepartementet.

Kark opplyste til ITavisen.no at Telia i neste uke vil diskutere 1800-lisensen med de norske myndighetene.

Forventer synergi

Mobilsjef Kenneth Karlberg mente at NetCom-oppkjøpet vil bety merverdi både for det svenske og det norske selskapet.

– Vi forventer synergi både på kostnadssiden og på omsetningssiden. Og da tenker vi blant annet på IT-systemer, utvikling av mobile tjenester og på infrastruktur, sa Karlberg.

– Riktig pris

Telia betalte om lag 32.000 kroner per NetCom-kunde. Det var omtrent det samme som Telenor betalte per kunde i det danske mobilselskapet Sonofon. Under telefonkonferansen brukte også Telia selv denne sammenligningen.

– Vi anser dette for å være en riktig pris, sa Karlberg.

Tele Danmarks bud var >>bare på om lag 20.000 kroner per kunde.

Hva med danskene

Mange av spørsmålene under telefonkonferansen dreide seg hva Telia vil gjøre med hensyn til Tele Danmarks eierandel på 41 prosent.

– Vi har allerede 51 prosent av aksjene. Vi vil gi et pliktmessig tilbud på de resterende aksjene, sa Kark, som samtidig avviste at de ville by mer for å sikre seg Tele Danmarks eierpost.

NetComs adm. direktør, Terje Christoffersen, var også tilstede. Han forsikret sitt publikum at Telia var den internasjonale partneren de trengte i Norden.

Christoffersen kjente heller ikke til at noe av toppledelsen nå ville slutte.

Nei, jeg tror ikke det er noen fare for det, sa han.