– Avisutgiverne må slutte å være redde for å kannibalisere virksomheten ved å satse på Internett, skriver PriceWaterhouseCoopers i en fersk rapport.
Analytikerne oppfordrer mediebedriftene til å flytte virksomheten fra trykte medier til nett, skriver Reuters.
Feilsatsing?
Forrester Research publisererte nylig en tilsvarende analyse av det europeiske mediemarkedet.
– Europas aviser makter ikke overgangen til nettet. I stedet for å satse skikkelig behandler de nettet som en forlengelse av avisen, slår studien fra Forrester fast.
Annonse
Utfordres av nye medier
– Tradisjonelle mediehus møter nye konkurrenter, nye utfordringer, nye inntektsmodeller og andre regler på nettet. Men de har ikke maktet overgangen fra statiske nettsider til dagens interaktive nettmiljø.
– Inntektsstrømmen fra rubrikkannonsene stopper opp fordi nykommerne er billigere. Spesialiserte nettsteder tilbyr målrettet innhold, og portaler bygger samfunn som stjeler lesere, hevder en av Forrester-analytikerene.
(Origo)
Annonse