Spray og penger

Annonse


Portalene sluker penger

Spray og pengerI den senere har Spray fått mye oppmerksomhet. I løpet av halvannet år har konsernet kjøpt opp en rekke virksomheter tilknyttet Internett, etablert e-handelstjenester og åpnet portaler i flere europeiske land, der i blant Norge.

Markedet for annonser på Internett er i sterk vekst, men det er kun noen få typer nettjenester som ennå er vinnerne. På det norske markedet har det oppstått stadig flere internettportaler og kampen om annonsekronene er knallhard.

Lite annonser å spore

Adm. direktør i Spray Norge, Øyvind Strengen, bekrefter at annonseinntekter er ment å være en av de største inntektskildene på lengre sikt. Han har derimot ingen mulighet til å fortelle om estimatene i selskapet når det gjelder inntektsutviklingen.

Når man er inne på portalen til Spray.no er det få annonser å spore. Enn eneste bannerannonse prydet portalen på fredag, noe som er overraskende på en portal som hevder de har cirka en million sidehenvisninger per dag.

Annonse


Venter på e-handelen

– Det er ikke bare annonser som skal stå for våre inntekter. Vi har også inne en rekke partnere innen e-handel. Spray konsernet har også en del egne selskaper som jobber med e-handel, og vi får en del av denne omsetningen når trafikken blir generert gjennom oss, forteller Strengen.

Imidlertid står det svært dårlig til med e-handelsvirksomheten i konsernet. E-handelsselskapene omsatte ikke for mer enn 4,9 millioner kroner i fjor – til sammen, og alle de seks selskapene går med tap til dags dato.

Alle inntekter er hemmelige

– Vi får også noe inntekter på aksess, forteller Strengen, men kan heller ikke si noe om hvor store disse inntektene er.

Spray.no har også en relativt stor stab og har i dag alt 26 ansatte. Der opprettelsen av de ulike portalene som har spist mye av kassa i Spray, og spørsmålet er nå når disse portalene kan generere inntekter.

Tar det hele med fatning

Ny styreformann i Spray Venture, Daniel Sachs, uttaler til den svenske avisen Dagens IT, at det står bra til med selskapet og at de tar det hele med fatning.

– Det handler om ulike faser i et selskaps forretningsutvikling og vi befinner oss i en vekstsfase, sier Sachs.

Annonse