Hopp til navigasjon Hopp til innhold

NetCom prises som Sonofon

Telias bud på NetCom priser selskapets mobilkunder til ca. 30.000 – omtrent det samme som Telenor vil betale for hver kunde i danske Sonofon. Sonofon er danskenes motstykke til NetCom – nest størst og privateid konkurrent til en tidligere telemonopolist.

Tele Danmarks bud på 310 kroner pr aksje priset NetCom-kundene til under 20.000 kroner. Telias bud gjør det klart at det ikke er Telenors og Telias bud som er hinsides fornuft, men danskenes.

Telenor har avvist at de betalte for mye for Sonofon.
– Vi betalte vel 3.500 dollar (vel 30.000 kroner) per kunde. På det internasjonale telemarkedet er priser opp til over 5.000 dollar (vel 43.000 kroner) per mobilkunde ikke uvanlig, sier kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes i Telenor Mobile Communications.

Premium

Telias bud priser NetCom totalt til vel 22 milliarder kroner. Før budet begynte å ryktes fredag var NetComs børsverdi 19,6 milliarder, og siste aksjekurs 410 kroner. På sitt høyeste under IT-hysteriet på børsene i mars var kursen oppe i 480 kroner.

Telias oppkjøpspremium på 60 kroner aksjen over børskurs er 14,6 prosent over dagens børsverdi, hvilket er relativt normalt ved oppkjøp i bransjen.

Orkla, som eide vel 10 prosent av aksjene i NetCom, har tidligere kritisert NetCom-styret for å svikte aksjonærene ved ikke å skaffe høyere bud. Nå kommer altså Telia med et bud som er 50 prosent høyere. Orkla, med 4,8 millioner aksjer i NetCom, vil tjene vel 2,3 milliarder på å selge dem til Telia.

Hva nå, dansker?

Tele Danmark kontrollerer vel 40 prosent av aksjene i NetCom, jevnt fordel med ca. 20 prosent hver på danskene og Ameritech, det amerikanske teleselskapet (igjen eid av Southern Bell Communications) som eier vel 41 prosent av aksjene i Tele Danmark.Tele Danmark bød på NetCom som et ledd i sin nordiske strategi, og mottrekk mot Telenors inntreden på det danske marked. Tele Danmark må nå enten matche svenskenes bud eller selge til Telia. Å sitte med 40 prosent i et selskap som kontrolleres av en konkurrent er neppe noen ønskeposisjon, dersom det ikke leder til et mer omfattende samarbeid.