Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Sonofon for dyr

Den danske porteføljeforvalteren Jimmy Fussing Nielsen mener Telenor har betalt vel mye for danske Sonofon, men han mener Tele Danmarks bud på NetCom er alt for lavt.

Sonofon+Telenor
Fussing Nielsen er senior porteføljeforvalter i Danmarks tredje største fondsselskap. Han har fulgt telekombransjen i åtte år. Han har sett nærmere på hva telebransjen har vært villige til å betale for nye kunder.

Det selskapet som har kjøpt sine kunder dyrest hittil er France Telecom, som i sitt bud på Orange er villige til å gi 67.000 kroner per mobilkunde. Men Orange var franskmennenes siste mulighet for å få et brohode i England, og har et sterkt merkenavn.

Til sammenligning er Telenor villige til å bla opp vel 33.000 for hver av Sonofons mobilkunder. Tele Danmark er ikke villige til å gi mer enn vel 21.000 kroner, beregnet ut fra siste bud.

Regnestykke

Fussing Nielsen mener Telenor likevel kjøper sine nye danske kunder dyrt.

– De har nok betalt i den høye enden, sier han til Dagens Næringsliv.

Fussing Nielsens beregninger viser at Telenor priser Sonofon på samme nivå som Telecom Italia, som er børsnotert. Men han mener Telecom Italia har større potensiale enn Sonofon. For det første fordi det er mer lønnsomt enn det danske selskapet, og sitter igjen med 47 øre før avskrivninger, skatt og renter, mot Sonofons tilsvarende 25 øre. Mulighetene for ekspansjon bør også være større. Mobiltettheten ligger på samme nivå, men Italia har bare tre store mobilselskap, mot Danmarks fire.

Dyrest priset i Norden, er etter Fussing Nielsens beregninger, Europolitan, der hver kunde er verdt vel 55.000 kroner.