Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Daglig milliontap for Spray

Konsernet Spray har drevet et råkjør det siste året, men eierne kan ikke annet enn å grine på nesen over de røde tallene fra selskapet. Hver dag i fjor tapte selskapet over en million kroner!

Spray og penger
Totalt tapte konsernet 413 millioner før finansielle avskrininger i 1999. I løpet av samme periode omsatte konsernet for 120 millioner kroner.

Tidligere i uken avholdt Spray Venture sin generalforsamling, der de presenterte årsregnskapet, noe som ikke ga eierne noen grunn til å rope hurra.

Selskapet tapte altså 413 millioner kroner før finansielle avskrivinger, mens omsatte for 113 millioner i løpet av fjoråret. I praksis innebærer dette at Spraykonsernet taper en million kroner per dag.

Dårlig med e-handel

I følge reklameavisen Resumé har en rekke av Spray sine e-handelsselskap store problemer med salget, og til sammen omsatte ikke for mer enn knappe 4,9 millioner kroner.

Portalen Spray står for største delen av omsetningen med 70 millioner kroner, mens mediedelen av selskapet med blant annet avisen Vision, omsatte for 25 millioner kroner.

Delen av Spray som driver med konsulenthjelp til domenenavn omsatte for 20 millioner kroner.

Ikke blakke

Til tross for store tap er selskapet langt fra blakke. Tapene kompenseres med Investors investering på cirka en halv milliard kroner, samt salget av deler av internettselskapet Razorfish.

Spray har for øvrig ekspandert voldsomt det siste året og kjørt en meget offensivt løp. De har blant annet åpnet nettportaler i en rekke europeiske land. Blant kjøpene de har foretatt er norske Nettavisen.