Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MP3.com endrer stilen

I vinter ble MP3.com tvunget til å legge om stilen etter harde angrep fra plateselskapene. Nå melder sjefen i selskapet – Michael Robertson – at selskapet skal inn på nye stier.

MP3.com
Adm. direktør i MP3.com, Michael Robertson, la frem en fremdriftsplan for selskapet tidligere i denne uken, under MP3.coms årlige oppsummeringsmøte.

Han har store ambisjoner om å gjøre selskapet om til mye mer enn en musikkportal på nett, slik den i dag fungerer, skriver CNET.com.

Vil tilby flere tjenester

I fremtiden skal selskapet tilby teknologitjenester for musikk, både innen programvare og maskinvare

Tidligere har MP3.com hatt en atskillig mer revolusjonær retorikk, og man har snakket om hvordan musikkbransjen skal snus på hodet. På tidligere årsmøter har det blant annet blitt diskutert hvordan den etablerte delen av underholdningsindustrien skal tvinges i kne.

Flere i industrien ønsker initiativet fra MP3.com velkommen. De mener at det kan være positivt å gi MP3.com tilgang til applikasjonene for telefoner, radioer og stereo, da dette kan høyne profilen på hele den digitale musikkindustrien.

Inngår avtaler med plateselskapene

Tidlig i juni ble det kjent at avtalen mellom nettstedet MP3.com og plateselskapene Time Warner og BMG gikk i havn. Det lettet noe av skyene vekk fra selskapets fremtid, som en tid var truet av søksmål fra en rekke plateselskap og mange trodde nettstedet ville bli tvunget til å legge ned virksomheten.

Avtalen gjorde at MP3.com kunne fortsette å spille musikk fra disse selskapene, men hvor vor mye de betalte for dette er ikke kjent. MP3.com vil fremover gå inn i samtaler med flere plateselskaper, der i blant EMI og Sony.