Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nye Odin med svakheter

Mandag ble ODIN relansert med nytt design. Men regjeringens og departementenes informasjonskanal på Internett mangler fortsatt interaktivitet.

Wallevik, Reidun
Reidun Wallevik, statssekretær i Arbeids- og administrasjonsdepartementet, uttrykker likevel stor tilfredshet med nye ODIN.

Målet er å få mer offentlig informasjon på nett i mer brukervennlig omgivelser og være mer interaktiv. Dessverre er nye ODIN ennå ikke mer interaktiv.

Odin har vært på nett siden 1995 men tjenesten har så langt vært statisk og med tiden svært gammeldags.

Lover interaktiv tjeneste

– Da vi gjennomførte en evaluering av tjenesten ble det etterlyst mer interaktivitet og bedre søkemuligheter, og vi mener at nye ODIN ivaretar dette, sa statssekretær i arbeids- og administrasjonsdepartementet, Reidun Wallevik.

Under presentasjonen var det likevel ikke mye interaktivitet de fremmøtte var vitne til. Det blir kanskje enklere for brukeren å sende e-post til de enkelte departementene, men ingenting er gjort for å bedre rutinene for tilbakemelding, som i dag er dårlig på e-posthenvendelser.

Derimot finnes det nå bedre søkemuligheter, blant annet kan man foreta såkalte avanserte søk.

-Markedsføring undødvendig

– Har dere tenkt å gjøre et fremstøt for å nå ut til et bredere lag av befolkning, gjennom markedsføring i alternative kanaler?

– Vi har ikke tenkt å markedsføre tjenesten. Det blir mer opp til hvert departement, sier Elisabeth Sunnholm i Forvaltningstjenesten.

De viktigste elementene i nye ODIN er ny teknisk plattform, er at deler av ansvar og arbeide nå er desentralisert til departementene. Det betyr blant annet at informasjonsbiten overlates til det enkelte departement. Om dette vil øke informasjonsflyten gjenstår å se.