Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Aprilspøk ble god forretning

En aprilspøk i et amerikansk tidsskrift om de rabiate tilstandene i Internett-økonomien fikk uventet respons: en gruppe investorer kjøpte bokstavelig talt ideen.

Bil
Årets aprilspøk i det amerikanske tidsskriftet Esquire var en nitid gjennomgang av det oppdiktede nettfirmaet FreeWheelz.

Selskapets forretningside var ifølge magasinet: å gi bort gratis biler mot at mottakeren aksepterte at bilen ble tapetsert av reklame.

Historien var nedlesset av detaljer for å tipse leseren om artikkelens natur, – som at selskapet hadde ennå ikke tapt nok penger til å foreta en aksjeemisjon og at de hadde droppet .com fra navnet fordi det var «så tyvende århundre».

Journalistens overraskelse var dermed stor da en gruppe investorer ringte ham opp for å fortelle at de hadde et selskap som var forbløffende likt på beddingen.

Lønnsom spøk

– Da de ringte, trodde vi at de kom til å være skikkelig grinete, men det viste seg raskt at de ønsket å kjøpe nettadressen vi hadde registrert på vårt oppdiktede selskap. Jeg antar at ironi lønner seg, sier Esquire-redaktør Jay Woodruff til AP.

Solgte domenenavn

Journalisten, Ted Fishman, registrerte nettnavnet FreeWheelz for å sikre seg mot å tråkke et virkelig selskap på tærne. 70 dollar – vel 630 kroner – kostet det ham. Investorenes selskap – Freecar.com – kjøpte nettadressen for 25.000 dollar – 225.000 kroner.

Freecar.com har ennå ikke lansert sin tjeneste, men ifølge selskapets grunnlegger, Larry Butler, har mengden lesere som trodde at FreeWheelz var ekte «bekreftet vår forretningsmodell».

(Origo)