Bil

Annonse


Aprilspøk ble god forretning

BilÅrets aprilspøk i det amerikanske tidsskriftet Esquire var en nitid gjennomgang av det oppdiktede nettfirmaet FreeWheelz.

Selskapets forretningside var ifølge magasinet: å gi bort gratis biler mot at mottakeren aksepterte at bilen ble tapetsert av reklame.

Historien var nedlesset av detaljer for å tipse leseren om artikkelens natur, – som at selskapet hadde ennå ikke tapt nok penger til å foreta en aksjeemisjon og at de hadde droppet .com fra navnet fordi det var “så tyvende århundre”.

Journalistens overraskelse var dermed stor da en gruppe investorer ringte ham opp for å fortelle at de hadde et selskap som var forbløffende likt på beddingen.

Annonse


Lønnsom spøk

– Da de ringte, trodde vi at de kom til å være skikkelig grinete, men det viste seg raskt at de ønsket å kjøpe nettadressen vi hadde registrert på vårt oppdiktede selskap. Jeg antar at ironi lønner seg, sier Esquire-redaktør Jay Woodruff til AP.

Solgte domenenavn

Journalisten, Ted Fishman, registrerte nettnavnet FreeWheelz for å sikre seg mot å tråkke et virkelig selskap på tærne. 70 dollar – vel 630 kroner – kostet det ham. Investorenes selskap – Freecar.com – kjøpte nettadressen for 25.000 dollar – 225.000 kroner.

Freecar.com har ennå ikke lansert sin tjeneste, men ifølge selskapets grunnlegger, Larry Butler, har mengden lesere som trodde at FreeWheelz var ekte “bekreftet vår forretningsmodell”.

(Origo)

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse