Hopp til navigasjon Hopp til innhold

World Online inntar Norge

I dag, onsdag, starter World Online sin kampanje for å erobre det norske markedet for Internett-tilbydere. I første omgang er det hjemmesurferne som skal vinnes.

Arnt Sommerlund
Den pan-europeiske Internett-tilbyderen World Online lover å komme både tungt og dyktig. I første omgang vil de fokusere mot privatkundene, mens de i neste omgang også vil bevege seg mot bedriftsmarkedet.

– Vi skal ikke bare være nok en Internett-tilbyder (ISP), vi må og skal være forskjellig fra de andre. Vi skal blant annet bruke 600 millioner kroner for å overvåke og forbedre kvaliteten på våre tjenester.
Mange hevder å tilby kvalitetstjenester, vi skal også kunne vise til det, sier adm. direktør Svend-Erik Jensen i World Online Danmark.

Prispresser

World Online lover å være konkurransedyktige på priser. Tilgangen til Internett skal være gratis. Og med World Online som teleoperatør betaler du helt nede i 5 øre minuttet (eks. mva.) på nattestid. På dagtid er prisen 14 øre minuttet, mens ettermiddagstaksten er 10 øre minuttet (eks. mva).

I tilegg kommer en oppkoblingsavgift på 42 øre.

Innhold og tjenester

¨World Online skal tilby nettbrukerne både innhold og tjenester. En velutviklet portal er på lufta med blant annet nyheter, underholdning og chatgrupper. På tjenestesiden skal de kunne tilby aksess via ISDN (og etter hvert ADSL/bredbånd).

Internett-tilbyderen vil også satse på å være et elektronisk kjøpesenter.

Penger på bok

Og skal vi tro Svend-Erik Jensen skal World Online komme tungt inn i Norge.

– Vi skal ikke være noen døgnflue. Og da er vi parat til å investere en betydelig sum for å bli værende.

Hvor mye penger selskapet skal bruke på lanseringen i Norge vil de ikke ut med. Men gjennom en emisjon hentet World Online inn om lag 20 milliarder kroner. Bare en del av dette beløpet skal riktignok brukes i Norge.

Avansert

– Norge er et lite marked. Men det er viktig på grunn av at det er komme langt i utviklingen av nett-innhold og tjenester. Dette kan World Online lære av og benytte andre steder i verden der vi er representerte.

I dag er den pan-europeiske Internett-tilbyderen tilstede i 14 EU-land, pluss i USA og i Sør-Afrika. I Norge er det per i dag 30 ansatte, hvor et titalls driver innholdtjenesten. Jensen tror at antall medarbeidere vil øke til om lag det dobbelt innen årets utgang.