Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nordmenn liker nettreklame

Nordmenn klikker ivrig på reklamebannere på Internett. Men når det kommer til å utføre et kjøp på nett er vi atskillig mer skeptiske.

Onkel Skrue
Dette viser en omfattende undersøkelse om internettbrukere fra Proactive International.

Proactive International står bak undersøkelsen med navnet Pan European Internet Monitor, der men enn 150.000 internettbrukere i 12 europeiske land har deltatt.

Norge i tet på bannerklikking

Rundt halvparten av norske internettbrukere har klikket på bannerannonser de siste ukene, og her ligger Norge i tet i Europa, sammen med engelskmennene. Kun 13,1 prosent har bedrevet e-handel og det plasserer Norge på femteplass, mens svenskene er ivrigst med 23 prosent handlende.

I Europa som helhet var det 34 prosent av brukerne som hadde trykket på en bannerannonse de siste to ukene, og mer enn 25 prosent har sendt en e-post til en annonsør.

Skeptiske svensker

Svenskene er atskillig mer skeptiske til bannerne og kun 25 prosent klikket på en slik annonse.

I tillegg synes svensker flest at annonsene er irriterende i motsetning til italienerne. Nesten halvparten av italienske nettbrukere synes at nettreklame er nyttig.

25-34-åringer mest aktive

De aller mest aktive nettbrukerne er folk mellom 25-34 år, mens det for noen år tilbake tenderte mot at ungdom var mest aktive. Den aller mest typiske internettbrukeren i Europa er en høytlønnet mann i 30-årene, men i Norge er det prosentvis flere kvinner enn menn som benytter seg av Internett.

Hele 47 prosent av nordmenn over 15 år har brukt Internett de to siste ukene, noe som plasserer oss på annen plass i Europa etter svenskene.

Undersøkelsen fra Pro Active er delvis utført ved telefonintervju og delvis ved innhenting av materiale fra Internett.