Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Wap.com – vil vise vei

Wapfactory er et norsk selskap som har lansert sin wap-portal internasjonalt. Deres portal, med det klingende navnet Wap.com, tar sikte på å være guide og veiviser på mobilt Internett.

– Hele berettigelsen for et tiltak som wap.com er at folk trenger hjelp og rettledning til hva slags innhold de skal laste ned på telefonen, sier Tellef Øgrim, redaktør for wap.com og wap.no, den norske utgaven av tjenesten.

Foreløpig er tjenestetilbudet på wap.coms wapsider noe begrenset. På åpningssiden har brukeren valget mellom å lese nyheter eller få veiledning til å finne frem til wap-tjenester.

Tar seg god tid

Selv om det nok etter hvert vil komme, har wap.com få eller ingen muligheter for personifisering av sidene. Wap.com har heller ikke lokalt tilpasset innhold, hvis du ser bort fra den norske versjonen. Dette har sammenheng med at Wapfactory ikke har lyst til å kaste seg forhastet ut i ting.

– Det vi har sett av andre såkalte internasjonale portaler som hevder å ha lokalt innhold er tynt og av beta-karakter, sier Øgrim, som derfor velger å vente til alt er helt klart før wap.com lanseres på forskjellige språk.

Tester er viktigst

Wap.com har sin egen nyhetsredaksjon med skribenter blant annet i England, Tyskland og Australia, og Sverige, og kan derfor levere egenproduserte wapnyheter gjennom portalen.

Likevel tror ikke wap.com at nyhetsstoff om mobilt Internett vil være like aktuelt i fremtiden som det er nå.

– Om seks måneder vil det ikke være like interessant med nyhetsartikler på portalen. Bestemor som plutselig oppdager wap er ikke interessert i nyheter. Hun trenger en guide, som hjelper henne å navigere og å finne de tjenestene som passer henne, sier Øgrim.

Derimot ligger det større potensial i tester av tjenester og produkter, slik som ITavisen.no og wapland.no har mye av, forklarer han.

Uavhengige vil få sjansen

Operatørene ser ut til å kunne stå sterkt idet de selv lanserer sine portaler for mobilt Internett, men wap.com tror de vil løsne grepet og slippe uavhengige aktører til.

– Operatøren er i det lange løp ikke interessert i å ta ballegrep på portalmarkedet, det vil strupe trafikken. Innhold er ikke akkurat operatørenes sterke side. Derfor vil det etter hvert også bli muligheter for sånne som oss, sier Øgrim.